Avatar billede Driton Seniormester
23. august 2015 - 09:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Win 8.1 eller Win 10

Jeg har siddet og tænkt på om jeg skal opgradere til windows 10

Hvad er fordelene og ulemperne ved win 10?
Avatar billede poko1 Ekspert
23. august 2015 - 09:40 #1
Jeg mener at fordelen ved at gå fra Win 8/8.1 til Win 10 ! Langt overstiger den fordel man havde ved at gå fra Vista til Win 7.
Det eneste jeg ikke syntes virker på dansk er Edge, derfor kører jeg med I.Explorer.
Avatar billede Slater Ekspert
23. august 2015 - 10:27 #2
Windows 8 (og 8.1) er et system udelukkende lavet med tanke på touch devices, som tablets og telefoner.

Windows 10 er bedre optimeret, har en start menu, kan køre apps i vinduer i stedet for kun i fullscreen som Windows 8, og har en pænere brugerflade (efter min mening). Til gengæld har det nogle børnesygdomme fordi det er nyt, men ikke noget voldsomt.

På andre måder minder 8 og 10 meget om hinanden. Jeg kan ikke se nogen grund til ikke at vælge 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2015 - 12:40 #3
"Jeg mener at fordelen ved at gå fra Win 8/8.1 til Win 10 ! Langt overstiger den fordel man havde ved at gå fra Vista til Win 7."

Vil du lige uddybe det nærmere poko1 :-)
Avatar billede Driton Seniormester
23. august 2015 - 15:18 #4
@Viperine

Hvilke børnesygdomme har det?

Jeg sidder her, med win 10 og ved ikke om jeg skal gøre det :/ eller vente i halvt år med det?
Avatar billede Slater Ekspert
23. august 2015 - 16:03 #5
#4: Der er nogle af de indbyggede apps der crasher, og så er der nogle småting som at man ikke kan skifte datoformatet i det nye kontrolpanel sådan at datoen står før måneden, som vi bruger på dansk; ligesom man ikke kan fjerne input-sprog. Det kan man dog i det gamle kontrolpanel, som stadig eksisterer - man skal bare lige finde det.

Naturligvis er der også enkelte tredjeparts-programmer der ikke virker ordentligt, og endnu ikke er opdateret til Windows 10. Det kan Microsoft ikke gøre for, det er bare fordi det er nyt. Det er heller ikke ret mange, i min erfaring. Jeg havde selv problemer med VirtualBox og Sandboxie.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. august 2015 - 19:55 #6
Alder af pc bør vel også komme i betragtning hvis man tænker på at opgradere. Jeg har selv en ældre en på 10 år, som kører 8.1 perfekt, så her vil jeg ikke hoppe ud i en opgradering, evt med driverproblemer til følge.
Derfor er man nødt til at vurdere hvad grunden til opgradering skulle være.

På ydelses siden er der  i følge tests jo ikke det store at komme efter ved at opgradere fra 8.1 til 10, så jeg ser kun at det er brugerfladen at der skulle være en fordel.
Win 8 kom med en kedelig brugerflade (metro) som mange efterfølgende ændrede på ved at installere Classic Shell på computeren. Så kunne den næsten komme til at ligne en Windows 7 eller XP hvis man var mere til den brugerflade:
http://www.classicshell.net/
Dette gjorde at for brugere der var vant til startknap, så kom den fint tilbage.
Det er jo selvfølgelig altid en smagssag hvad man kan lide, men jeg synes at Classic Shell gør et godt arbejde.

Windows 7 ligger ydelsesmæssigt heller ikke så langt fra Win 8 og 10, det er kun den energikrævende Vista der halter en smule bagud når man taler om ren ydelse på den samme hardware.
Avatar billede Driton Seniormester
28. november 2015 - 22:23 #7
220661 smid lige et svar
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2015 - 22:40 #8
ping.