Avatar billede dreamz Nybegynder
24. august 2015 - 23:15 Der er 12 kommentarer

PC går i sort ved indlæsning af win 10

Jeg har store problemer med min Medion P6634 notebook, som ikke vil starte, efter installation af Windows 10.

Win-loget og hjulet, der indikerer opstarten har rullet et par sekunder skifter skærmen til sort. Der er undertiden stadig aktivitet på harddisken kan jeg se på lysindikatoren; også efter at have prøvet forskellige kommandoer.

Jeg har prøvet at geninstallere systemet med clean install, nulstille det osv.

Kan nogle hjælpe?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2015 - 12:21 #1
ved start på win10 skal der de første omgange hentes og opsættes ting - skærm kan være sort et stykke tid. Hvor lang tid har du givet maskinen?
Avatar billede dreamz Nybegynder
25. august 2015 - 12:44 #2
Hej Claes

Adskillige timer!
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2015 - 13:13 #3
ok - jeg har én gang haft sort skærm, men da jeg rykkede på mus, så kom låseskærmen, og derfra til login. Det er vel også testet.
Prøv evt at (gen)starte pc, og så vælge fejlsikret med netværk.
Avatar billede pretttyfly Praktikant
25. august 2015 - 14:57 #4
der er blandt nogle issues med strømstyringen i windows 10 på visse maskiner, på bærbare har løsningen for mig et par gange været at trække strømkablet ud når den er startet og har lukket skærmen, når/hvis du så kommer ind i windows skal du skrue ned for lysstyrken på skærmen, 2 trin er nok, det løste det blandt andet på min elitebook :)
Avatar billede dreamz Nybegynder
25. august 2015 - 23:40 #5
Efter at have koldstartet computeren et par gange blev skærmen helt sort (før var den sort med baggrundslys). Jeg tilsluttede en ekstern skærm (fladskærm via hdmi), og så lykkedes det at komme frem til skrivebordet. Men jeg kan ikke få kontakt til notebookens indbyggede skærm; skærmindstillingerne oplyser, at der kun er tilsluttet én skærm, som altså er fjernsynet.

Heller ingen af de øvrige workarounds, jeg fandt på nettet, har virket - herunder opdatering af skærmdriver.

Så nu har jeg en notebook uden skærm, men på den anden side er det vel bedre end en skærm uden notebook.

Gad vide om det er er et generelt windows 10 problem. Under alle omstændigheder har jeg aldrig oplevet så meget bøvl med opdateringen af et styresystem, og jeg har immervæk prøvet det siden Windows 95 ...
Avatar billede dreamz Nybegynder
02. september 2015 - 23:04 #6
Nu har jeg løst problemet ved at opdatere BIOS.

Andre Medion-brugere med samme problem skal gøre følgende:

Hen opdateringsprogrammet fra Medions hjemmeside:
http://www.medion.com/dk/service/download/driver.php?highmain=3&highsub=1

Indtast modelnummer, hvorefter en lange liste med tilgængelige drivere dukker op. For mit vedkommende var det en opdatering af model P6634, og filen, der skal hentes er denne:

BIOS OPDATERING MEDION AKOYA P663X

Efter download, udpak filen og start programmet som administrator, efter et par minutter er den gamle BIOS overskrevet og erstattet af den nye, som har version 3.01.

Man skal selvsagt ikke slukke pc'en under BIOS-updaten. Computeren genstarter selv og for mit vedkommende med funktionsdygtig skærm :-)
Avatar billede valsbol Seniormester
06. september 2015 - 19:59 #7
Hallo. Jeg har win7 på 64 bit notebook fra MEdion MD 97160. I går fik jeg besked om at min win10 var klar. Den stod hele natten til idag og om morgenen var der kun en grålig skærm. Den starter med et rullende logo og så bliver den helt død kun lidt baggrundslys. Jeg håber nogen kan hjælpe mig. Jeg vil ikke så gerne miste alle mine data.
Avatar billede valsbol Seniormester
06. september 2015 - 20:03 #8
Jeg har fundet den bios driver som du nævner og downloaded den på min stationære pc, men hvordan får jeg den ind i min notebook?????
Avatar billede dreamz Nybegynder
08. september 2015 - 10:08 #9
Prøv at hente installationsværktøjet til Window 10 (du skal selvsagt hente den fra en funktionsdygtig pc) og læg det ned på en USB-disk/DVD, hvorefter du enten kan prøve at geninstallere win 10 eller starte styresystemet i fejlsikret tilstand, hvorefter du - hvis skærmen ikke går i sort - kan opdatere BIOS, der tilsyneladende er årsag til problemet.

Du kan hente Win 10 her:

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Bliver du bedt om at indtaste licenskode, skal du blot klikke "spring over" din pc er angiveligt allerede godkendt.
Avatar billede valsbol Seniormester
08. september 2015 - 10:20 #10
Hej dreamz. Jeg måtte opgive at gøre noget. Heldigvis kunne jeg genindstallere min gamle Win 7 uden at miste mine data. De kom bare til at ligge et helt andet sted, end jeg før havde dem. Jeg eksperimenterer ikke mere med Win 10.
Jeg tror man skal være meget forsigtig.
Hermed lukker jeg mit spørgsmål. Tak fordi du svarede
venlig hilsen Niels Ebbe Huus
Avatar billede dreamz Nybegynder
08. september 2015 - 10:23 #11
Helt fint, men nu kan du jo opdatere BIOS. Har du prøvet det?
Avatar billede valsbol Seniormester
08. september 2015 - 13:23 #12
Nej. JEg vover ikke at røre ved det igen. Det var meget vigtige data jeg havde, som jeg nu har sikret mvh Huus