Avatar billede lisc Juniormester
25. august 2015 - 11:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Julekalender kørt fra usb med låst indhold

Ok, det her er en knudret én:

Min kæreste sejler og er væk over julen, så jeg vil gerne lave en digital julekalender som kan køres fra en USB stick.

Jeg har fundet en java version her:
http://www.sean.co.uk/a/webdesign/javascript_advent_calendar/

Så langt så godt. Så skal han bare dobbelt klikke på wrapper filen og kalenderen åbnes i en browser.

MEN - nu må han jo ikke snyde! Så jeg tænkte at jeg ville beskytte mappen med al indhold.
Her tænkte jeg på denne løsning:
http://www.howtogeek.com/105633/how-to-create-a-password-protected-folder-without-any-extra-software/

Jeg er dog løbet ind i nogle problemer:

1. Virker datobeskyttelsen i kalenderen, når siden køres fra et USB stick?

2. Passwordbeskyttelsen af folderen der skulle indeholde alle billeder m.m. låser så godt at kalenderen ikke kan trække filerne.

3. Er der nogen her, der har en anden løsning, der kunne sikre at han ikke kan åbne en låge "før tid" og ikke kan smugkikke i mapperne? (P.s. - han er ikke en pc nørd, så metoden behøver ikke være hacker-sikker)

:0)
Lisbeth
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2015 - 11:52 #1
lav en skjult mappe pr dag, og brug pc's dato som en del af adgangskoden.
1. dec skal der ikke være en kode.
de følgende dag får han et kodeord sammen med kalendergaven til brug næste dag - og det sættes så sammen med dato, så det kan være fx Kurt2 den 2. dec og Jul3 osv - han skal ikke kunne se, at der sættes en dato på kodeordet.
Når et felt er åbnet, så skal billede/tekst placeres i en ulåst mappe, så det kan nydes frit fremover.
Avatar billede lisc Juniormester
25. august 2015 - 12:44 #2
Tak for dit forslag Claes57 Det lyder jo som en smart løsning.
Har dog lige brug for lidt mere dummy-vejledning ;0)

Hvilken metode skal jeg bruge for at skjule mapperne? Den som jeg henviser til i linket?

Vil det så sige, at han hver dag skal ind i stifinder, og lukke op for en mappe, inden han kan gå til kalenderen? Det er jo lidt bøvlet.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2015 - 13:17 #3
Se - nu er vi ude i reel javascript-programmering. Det er ikke mig - jeg er kun til at komme med idéer, og så have kodedrengene til resten.

Kalenderen: Switching on the date protection
By default, the date controls are switched off. To stop people opening doors too early, you need to remove the // where indicated in the calendarcode.html file.
så det er indbygget med datokontrol - det skal bare slås til. Problem løst?
Avatar billede lisc Juniormester
25. august 2015 - 13:57 #4
Nej nej :0)
Probelm løst hvis det hele lå på nettet, men kan det lure hvilken dato vi har når det kører fra en USB? Eller bliver gemt i en mappe på c-drevet?

Men hvad med dine låste mapper? Skal man ind i stifinder og låse op først?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2015 - 14:35 #5
i calendercode.html linje 64-66 er
// if (monthnow!=11 && monthnow!=0) {alert("This feature opens in December. Please come back then."); return false;}
// if (daynow==door-1) {alert("Come back tomorrow to see what's behind that door!");return false;}
// if (door>daynow) {alert("You\'ll have to wait "+(door-daynow)+" days before that door's available!"); return false;}

fjern // i starten på linjerne
første linje tester, at det er december
anden og tredie linje tillader kun klik på låger hvor nummer er <= dato.

datoen er tages fra pc/windows og er ligeglad med for data ligger.
Du kan gøre det uden låsning - den mappe, hvor du har billeder og 1.htm til 24.htm højreklikker du på, vælg egenskaber, og Skjul
i linje 93 og frem retter du så fra fx
urlsarray[1]="1.htm";
til
urlsarray[1]="minedata/1.htm";
så den skjulte mappe nævnes der.
Avatar billede lisc Juniormester
25. august 2015 - 14:47 #6
"datoen er tages fra pc/windows og er ligeglad med for data ligger."
- Ok, super :0)

"Du kan gøre det uden låsning - den mappe, hvor du har billeder og 1.htm til 24.htm højreklikker du på, vælg egenskaber, og Skjul
i linje 93 og frem retter du så fra fx
urlsarray[1]="1.htm";
til
urlsarray[1]="minedata/1.htm";
så den skjulte mappe nævnes der. "

FEDT!! Det er lige den løsning jeg har brug for!

Tusind tak - du har lige gjort en sømand glad (han ved det bare ikke endnu)

Vil du skrive svar så jeg kan give points?

Tusind tak for hurtig hjælp. Nu ved jeg hvad jeg skal i gang med at lave :0)
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2015 - 15:28 #7
Lad // ved de tre datolinjer blive til du har lave alt andet og testet det. Som det sidste fjerner du // og så burde du være udelukket fra at klikke kalender (med mindre du retter dato på pc).
Avatar billede lisc Juniormester
25. august 2015 - 16:15 #8
Det vil jeg gøre - tak :0)