Avatar billede lurup Ekspert
25. august 2015 - 12:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

lave billeder i samme størrelse

Jeg skal lave 200 portræt foto der skal have samme størrelse og gerne med mulighed for at vælge hvor på billedet

Findes der en måde hvor jeg kan have en ramme og marker hvor på billedet skal være og derefter gemme det.
Efter det skal jeg gerne have 200 billeder i samme størrelse.

Har Photoshop og div gratise programme
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2015 - 13:29 #1
irfanview med udvidelsespakke: åbn et billede, Rediger/opret markering, vælg størrelsen i px (det skal kun gøres første gang)
flyt markering med højreklik i markeret område og træk til ansigt
Rediger/Beskær til markering (eller Ctrl+Y)
Gem (S eller Gem Som (Ctrl+S))
Luk irfan - dobbeltklik på næste billede (hvis du har valgt at åbne med irfan) og (Shift+C) flyt (Ctrl+Y) (S)

Det er nok lettest at lave en mappe med kopi af alle billeder, så du bare kan gemme/overskrive.
Da det ikke er samme sted på billeder, så kan du ikke lave det som batch-job.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2015 - 13:31 #2
obs - husk lige ved første billede / gem, at sætte den til 100% kvalitet - det huskes fremover, men den kører standard med ca 80%.
Avatar billede SorenDamNielsen Nybegynder
25. august 2015 - 16:53 #3
Du kan bruge det open source billedbehandlingsprogram GIMP - Et virkelig godt program. Det har en tillægsfunktion - en plugin - hvor du kan udføre alskens autofunktioner - som fx at lave alle billeder i samme størrelse - farve alle foto (som du vælger) røde eller lige hvad du ønsker. Pluginnet hedder Bimp.

Gimp:
http://www.gimp.org/

Bimp:
http://registry.gimp.org/node/26259
Avatar billede lurup Ekspert
25. august 2015 - 19:41 #4
søren

Jeg kan vel ikke fortælle den at det er bunden den skal skære fra ?
Avatar billede milter Ekspert
25. august 2015 - 19:59 #5
Hvor har du billederne fra?

Fylder ansigterne lige meget på alle originalerne, og har alle billederne samme opløsning?

Hvad skal det endelige resultat bruges til?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. august 2015 - 20:22 #6
Start nu bare med irfanview. Kør første billede ind, og resten er fire klik/tast og en mus-bevægelse pr stk. Du kunne have været færdig nu.
Avatar billede SorenDamNielsen Nybegynder
25. august 2015 - 20:22 #7
Det tjekker jeg lige i morgen på arbejde. Det er jeg ret overbevist om. Der er en funktion der hedder trop, men har kun brugt den et par gange for længe siden.
Avatar billede lurup Ekspert
26. august 2015 - 23:28 #8
Svar lige claes57
claes57

Det virker 100%
Avatar billede claes57 Ekspert
27. august 2015 - 03:42 #9
Bare luk selv, men tak for budet.