Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
25. august 2015 - 19:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 - clean installation

Hej
Jeg har Windows 7 og kunne måske godt tænke mig, at opgradere til Windows 10 på et tidspunkt.

Jeg har fået besked fra Microsoft, at jeg reserverer en gratis kopi af Windows 10 i en begrænset periode.

1) Hvor lang tid er denne begrænset periode?
2) Kan jeg ikke også hente en iso-fil med Windows 10, så jeg kan lave en clean installation? Vil jeg også gøre dette om et år?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2015 - 20:01 #1
1 Perioden er til den 29 juli 2016.

2 Du kan ikke som den 1 installation lave en clean installation (meget vigtigt).

Du skal først opgradere og få Windows 10 aktiveret. Når den er aktiveret kan du så lave en clean installation.

Oplysninger om nøgler og hardware bliver ved aktiveringen  af Windows 10 første gang, gemt på en server hos Microsoft til du laver en clean install.
Når du så laver en clean install skal du ikke indtaste nogen produktnøgle, da oplysninger om din pc bliver hentet og kontrolleret når systemet er geninstalleret og skal aktiveres anden gang.

Ja du burde kunne hente en iso fil indenfor det samme år.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2015 - 20:05 #2
Er Windows 10 ikke noget for dig alligevel, kan du "rulle" systemet tilbage indenfor 30 dage.
Det er så den begrænsede periode jeg synes man skal være mest obs på.

Når du opgraderer får du en mappe der hedder Window.old på c drevet der indeholder det gamle system, og det er den du kan rulle tilbage på.
Så derfor må du ikke slette noget fra denne før du er 100% sikker på om Win 10 er noget du kan lide og om computeren kan køre det problemfrit.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2015 - 20:15 #4
Grunden til du skal lave en opgradering er så vidt jeg er informeret at produktnøglen til Windows 7 også indgår i sammenhængen med opgraderingen.

Det er derfor at den første installation SKAL være en opgradering.

Laver man en clean install med det samme vil produktnøglen til det gamle system ikke være synlig, og derved vil Windows 10 ikke kunne aktiveres.

Så 1 gang man installerer skal det være fra et kørende system.
Man kan hente iso fil og bruge den som installationsfil, men man skal vælge at opgradere 1 gang (vigtigt)
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
25. august 2015 - 20:25 #5
"Laver man en clean install med det samme vil produktnøglen til det gamle system ikke være synlig, og derved vil Windows 10 ikke kunne aktiveres."

>> Jeg har jo en disk med Windows 7 med licensnøgle.

Windows 10 installations disk

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2015 - 20:30 #6
Ja det er der du skal hente iso filen.
Ja men tilbuddet er en opgradering, og derfor er man nødt til at gøre det fra et kørende system. Du kan IKKE springe dette led over.
Du kan læse meget mere om det her:
http://www.microsoft.com/da-dk/windows/windows-10-faq?ocid=win10_auxapp_AnswerDesk_win10faq
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2015 - 20:38 #7
#6 Det er kun 1 gang du skal opgradere. Alle de næste gange kan gøres som clean install, som der også beskrives i linket.
Avatar billede Kodelærlingen Juniormester
25. august 2015 - 21:18 #8
OK. Lidt mærkeligt, at man ikke fra starten kan få lov til at lave en clean installation af Windows 10 med en gyldig Windows 7.

Det kan hvis ikke være anderledes, så vil jeg opgradere snarest, så jeg senere kan lave en clean installation.

Tusind tak for hjælpen - opret et svar, hvis du vil have point
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2015 - 16:01 #9
svar. Tak for point :-)