Avatar billede kb7500 Nybegynder
25. august 2015 - 20:22 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Sammentælle celler m/farve - dansk

Jeg har nogle celler med forskelling baggrundsfarve og indhold (tal).
Jeg er kun interesseret i at vide hvor mange celler, som har en bestemt farve.
Altså f.eks. området A2:N61 - og i celle F71 skal vises hvor mange røde, celle F72 hvor mange blå og så videre.
Jeg bruger Excel 2010dk og det må meget gerne være en løsning uden VBA og på dansk hvis dette er muligt.
Har prøvet engelsk sprogede VBA-løsning, men det kan jeg ikke få til at fungere.....
Avatar billede kim1a Ekspert
25. august 2015 - 20:42 #1
Du kan som udgangspunkt ikke lave en formel der kan tælle farver.

Dog kan et filter registrere farver, og således kan du lave nogle subtotaler, men det kræver manuelle filtreringer.

Alternativet er vba.
Avatar billede store-morten Ekspert
25. august 2015 - 21:34 #2
En VBA løsning.

Indsættes i et Modul:
Function CountColor(Cel, ran As range) As Double
    colo = Cel.Interior.ColorIndex
    cou = 0
    For Each c In ran.Cells
        If c.Interior.ColorIndex = colo Then
            cou = cou + 1
        End If
    Next c
    CountColor = cou
End Function

Og formlen: =countcolor(F71;A2:N61) i celle F71 formateret med den cellefarve der skal tælles.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. august 2015 - 21:31 #3
Det kan lade sig gøre med XLM-forlmer (gamle macrofunktioner), men det er noget omstændeligt. Det vil kræve at du laver et nyt område af same størrelse som A2:N61 (eventuelt I et nyt ark) og her angiver farvekoden og derefter optæller antallet af en bestemt farvekode.
Avatar billede kb7500 Nybegynder
25. august 2015 - 21:53 #4
ØV med hensyn til formler....

Vedr. "store-morten" - VBA-løsningen - kan jeg ikke få dette til at funke.
Har gemt arket som xlsm-fil.

Har kopieret kodetekst ind i et modul - CountColor - på "kodebladet" står "general" og "CountColor" i de to valgbokse øverst.

Kopieret formel ind i celle F71, som har den baggrundsfarve som skal tælles.

Hvad pokker gør jeg galt ?
Avatar billede store-morten Ekspert
25. august 2015 - 22:02 #5
Er du sikker på at du har lagt koden i et Modul?
Avatar billede store-morten Ekspert
25. august 2015 - 22:05 #6
Kopier koden.

I Excel --> Alt + F11 --> Insert --> Module --> Ctrl + V

Luk på det røde kryds.
Avatar billede kb7500 Nybegynder
25. august 2015 - 22:32 #7
Avatar billede store-morten Ekspert
25. august 2015 - 22:48 #8
Kan ikke se dit D drev ;-)
Avatar billede store-morten Ekspert
25. august 2015 - 22:50 #9
Hvis koden ligger i et Modul og du taster =co i en celle burde den ligge nederst.
Avatar billede kb7500 Nybegynder
25. august 2015 - 23:21 #11
Jep - alt er som du har skrevet.

MEN - Nu prøvede jeg at lave formlen i celler i ubenyttede rækker - og så virker det....

MEN så snart jeg skriver eller kopierer formlen i de tiltænkte celler går det galt igen. Betyder celleformateringen noget og er der en genvejstast til opdatering af arket når jeg har ændret på cellefarver i A2:N61 ?
Avatar billede kb7500 Nybegynder
25. august 2015 - 23:59 #12
Sammentællingen sker ikke løbende når jeg ændrer farve i en celle i arbejdsområdet.
Opdateres kun hvis jeg skriver hele formlen igen i cellen og det var jo ikke meningen.
Avatar billede store-morten Ekspert
26. august 2015 - 05:49 #13
Prøv:
Function CountColor(Cel, ran As Range) As Double
    colo = Cel.Interior.ColorIndex
    cou = 0
    Application.Volatile
    For Each c In ran.Cells
        If c.Interior.ColorIndex = colo Then
            cou = cou + 1
        End If
    Next c
    CountColor = cou
End Function

Opdateres hvis en celle ændres eller med F9
Farve skift alene, kan ikke opdatere sammentællingen, desværre.
Avatar billede kb7500 Nybegynder
15. september 2015 - 11:42 #14
HJÆLP mig så lige venligst med tildeling af point for den fine hjælp. Synes FAQ er den store hjælp for ikke-nørden-mig.....
Avatar billede store-morten Ekspert
16. september 2015 - 15:29 #15
Velbekomme, du får et 'Svar' som du kan acceptere.

Se her hvordan:
https://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo