Avatar billede amews_aj Nybegynder
25. august 2015 - 20:29 Der er 4 kommentarer

RAID0 fejlbesked

Under opstart af PC vises kortvarigt beskeden "Error occured" på RAID opsætningen.
Efter Windows er startet op (uden problemer), melder Intel Rapid Storage Tecnology tilsvarende at der opstod en fejl.

Når fejlbeskeden åbnes kommer følgende detaljer:

Array_0000
Disk på port 1: Mislykket
Navn: ARRAY1
Status: Mislykket
Detaljer: Der er ikke adgang til diskenheden...
Type: RAID 0

Der er et link "indstil disken til normal", men da jeg ikke ved hvad det indebærer har jeg ikke trykket på denne.

Har naturligvis taget sikkerhedskopi af disken allerede.

Hvad er forklaringen på denne fejl ? Undrer mig at systemet opfører sig normalt. Den siger at der ikke er adgang til diskenheden, men i RAID0, burde det så ikke betyde at dele af filsystemet er utilgængeligt, og dermed at maskinen ikke kan starte ?
Størrelsen på det logiske drev stemmer (1GB ud af 2 x 500GB diske).

Kan man forvente disken snart går helt ned?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. august 2015 - 20:49 #1
Har ikke rodet med raid, men der sker sikkert en forveksling i opstarten så den lister fejlen.
Har fundet denne tråd her der omhandler noget af det samme:
https://communities.intel.com/message/104526

Men om du kan finde noget i den der kan løse dit problem, det kan jeg ikke love.

Tror umiddelbart ikke du skal sætte den til normal.

Men jeg håber der kommer en raid ekspert forbi og hjælper dig :-)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
25. august 2015 - 21:21 #2
Så vidt jeg kan se omhandler den 2 arrays der forveksles. Her er der kun tale om ét RAID 0 array, hvoraf den ene disk meldes fejlet.
Sig endelig til hvis du tolker det anderledes, og uanset hvad, tak for forsøget :)
Avatar billede amews_aj Nybegynder
25. august 2015 - 21:23 #3
Derudover skal det nok nævnes at det er et ikke-nyt system, og fejlen er pludseligt opstået uden software eller hardware ændringer. Der er ikke tale om en ny RAID opsætning.
26. august 2015 - 11:13 #4
Jo, hvis der går en disk i stykker i et RAID 0 (Striping), mister du adgang til al data i RAID'et.

Der er nogle gode illustrationer i dette link:
http://www.thegeekstuff.com/2010/08/raid-levels-tutorial/

Jeg har arbejdet meget med RAID, men jeg kender ikke Intel's controllere.

Mit bedste gæt, er at du har en disk der er ved at gå i stykker.
En port der falder lidt ud. Det kan også være en dårlig forbindelse til den ene disk.