Avatar billede Rasmusok Nybegynder
26. august 2015 - 11:40 Der er 3 kommentarer

Arbejd hjemmefra how??

Hej Alle!

Jeg arbejder i en mindre institution, vi har ca 5 pcer, og lige nu er alle mapper på skrivebordene genveje fra vores NAS server (synology). Det gør, at uanset hvad man uploader/retter/tilføjer/fjerner fra en af mapperne, gør den det ved dem alle. På den måde er det ligemeget fra hvilken pc man arbejder fra, da alle filer er synkroniseret. Det fungere ok, men ikke optimalt.
Jeg har INGEN ide om hvad man kan kalde min efterspørgsel, men jeg vil i korte træk beskrive den for jer.

Jeg forestiller mig, at man går til en pc, og med et brugernavn og adgangskode, logger man ind. Alle mapperne er ens for alle brugere, og de er synkroniseret. men også med mulighed fra at gøre det hjemmefra?
Forskellen på nu og min ide, er at jeg ikke (så nemt) bare kan synkronisere alt data fra en pc derhjemme, uden kun at skulle benytte én mappe. Synology tilbyder forskellige setups, blandt andet vpn osv. Men det er på sin vis, også "bare en mappe" og ikke med bruger login.
Jeg har ført arbejdet i et program som lå på en pc, når jeg åbnede dette med brugernavn og kode, kom jeg ind i en slags "simpel windows" med mapper, som var delt med de andre brugere og var synkrone.
Hvad kalder man det, hvordan gør man det og kan jeg evt bruge min Synology diskstation til dette?
Mvh Rasmus
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2015 - 12:36 #1
med fx pcanywhere eller teamviewer kan du udefra styre en pc på arbejdspladsen. Det er kun skærmbillede der sendes - der ligger ikke nogle data på hjemmearbejdspladsen.
Arbejdspladsen skal så lige starte programmet på arbejdspc, så du kan logge på. Du har så fuld adgang til pc, og kan bla udskrive rapporter til printer på arbejdspladsen.
Begge programmer er betalings-programmer da det er proff brug - men teamviewer kan afprøves frit i en kortere tid.
Avatar billede Rasmusok Nybegynder
26. august 2015 - 13:33 #2
Hej claes, tak for svar.
Jeg kender og er bruger af teamviewer, men det afhjælper desværre ikke mit "problem", da det kræver en ledig pc... som er tændt :)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. august 2015 - 13:54 #3
Så skal du have en Windows server system sat op, så man kan logge på der. Server har ens brugerdata op opsætning, så man har sit eget liggende ét sted. Når server er sat op vil det være meget lettere at styre end nuværende løsning. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_Essentials