Avatar billede Slettet bruger
28. august 2015 - 11:41 Der er 4 kommentarer

Lampe opsætning.

Jeg er igang med at sætte en lampe op og er støt på et problem. Loftet kommer 6 ledninger i 2 rør. 2 blå 2 brune og 2 sorte. De skal forbindes i en samlermuffe/klemrække. Brun er fase og blå er nul men hvad er sort?

Jeg kan kun få lys uden mulighed for at slukke på kontakten eller regulere intensiteten via dæmperen. Jeg har indtil videre forsøgt:

2 Brune - Brun fra lampen
2 Blå - Blå fra lampen.
2 Sorte - Gul/grøn fra lampen.

= Evig lys uden sluk

Har prøvet alle andre kombinationer som resulterer i intet lys.

Skal jeg forbinde 2 brune + 1 sort og 2 blå + 1 sort med deres respektive farver fra lampen?

Vh
Christian
Avatar billede finb Ekspert
28. august 2015 - 12:23 #1
Der er flere lamper/kontakter/korrespondance/andet tilsluttet,

SLUK lampe-kontakten på væggen og prøv med et voltmeter
enhver ledning sammen med enhver anden ledning,

TÆND så lampe-kontakten på væggen og prøv med et voltmeter
enhver ledning sammen med enhver anden ledning.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2015 - 12:35 #2
Med polsøgeren har jeg fundet ud af:
Brun - Fase
Sort - intet
Blå - intet.

De er forbundet til en lysdæmpende stikkontakt, Men kan ikke slukke for det når det først er forbundet.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2015 - 13:23 #3
De to sorte ledninger er forbundet til lysdæmperen som resp tænd/sluk formoder jeg.
2 blå og 2 brune går til stikkontakten nedenunder.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. august 2015 - 15:04 #4
Standard
Fase1 =Brun Fase2 = Sort/Hvid Fase3 = Sort  Nul= Blå Jord= Gul/Grøn

Der skal fra lampestedet gå en Fase ned til afbryderen og fra afbryderen kommer der på en anden ledning "Mellemledning" enfase op der tænder pæren når kontakten tændes,
Eksempel er der sendes en fase "Brun" ned til kontakten når kontakten tændes sendes der en fase "Sort mellemledning" Op til Pæren