Avatar billede lurup Ekspert
28. august 2015 - 13:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Marker en person i Irfan View

Hej

Jeg har en person på et pas foto jeg skal have klippet  personen ud af billedet ..altså uden baggrund.

Hvordan gør jeg det i Irfanview ?
Avatar billede falster Ekspert
28. august 2015 - 22:59 #1
Umiddelbart vil jeg sige, at det kan du ikke.

Irfan View er primært en billedviser, ikke en editor.

Måske kan du med den gratis PhotoFiltre

http://www.photofiltre-studio.com/pf7-en.htm.

Men jeg synes, at det er svært at gøre ordentligt for os(?) amatører.

Det ultimative værktøj til formålet er Adobes Photoshop.

Men så bliver det et meget dyrt pasbillede :-)
Avatar billede falster Ekspert
28. august 2015 - 23:00 #2
Avatar billede lurup Ekspert
28. august 2015 - 23:16 #3
Jeg har photoshop
Avatar billede kurtba Ekspert
29. august 2015 - 00:40 #4
Du skal i Photoshop bruge quick selection tool eller magic wand tool.
Hvor god og præcis den er, kommer an på, hvilken version af Photoshop du har.
på youtube kan man finde alle mulige guider til at bruge Photoshop, herunder også i at klippe personer og andet ud af billeder.
Men guiderne er forskellige grundet de forskellige versioner der findes.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. august 2015 - 08:17 #5
Hvilken version af Photoshop har du?
Pen værktøjet, som er det mest præcise, findes i alle versioner. Der afsættes ankerpunkter og trækkes kurver langs kanten af emnet. Nyt ankerpunkt hver gang kurven skal ændre retning. Kræver øvelse.
Lasso værktøj, alle versioner. Upræcis markering, som derefter tilpasses med penselværktøj ved at klikke nederst i værktøjskassen - ekspresafmaskning.
Udtræk filter. I nyere versioner erstattet af Quick Selection, men kan hentes som plug-in fra Adobe. Her tegnes rundt om emnet med pensel, hvorefter filteret selv finder kanten ved hjælp af farveforskelle. Kun brugbart, hvis baggrunden er lysere end motivet.
Ellers er du velkommen til at sende billedet til fr@finnrasmus.dk og oplyse, om du ønsker hvid, grå eller transparent baggrund.
Avatar billede lurup Ekspert
01. september 2015 - 22:29 #6
Tak Finn...svar gerne
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. september 2015 - 07:33 #7
Du kan lukke spørgsmålet ved at acceptere dit eget svar.