Avatar billede Slettet bruger
28. august 2015 - 21:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Computer genstarter random

Jeg har en stationær computer, som er begyndt at genstarte lige pludselig.
Når den genstarter og den starter op igen, så er der liv i den i 2 sek, hvorefter den genstarter igen.

Har jeg den slukket i en time vil jeg have mulighed for at kunne starte den helt op.
Har prøvet at skifte disk samt reinstallation af os.

Hvad kan være problemet. Ram, CPU motherboard eller andet. Hvordan kan jeg teste det?

På forhånd tak
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. august 2015 - 22:06 #1
Du kan da begynde fra 'den billige ende'.
Kan du aflæse temperaturer, ( PSU, GPU,CPU m.m. )?
Hvis for høje temp. kan det måske være et spørgsmål om manglende køling, - -og hvorfor så det ?  ..
Er der fri adgang til indsugning af  Kølig luft
Kører alle blæserne normalt ?
Er der 'nullermænd' fx. i blæsere eller køleribber ?
Jeg har set et dyrt grafikkort - dødt pga. en blæser helt tilstoppet med 'lommeuld'.

PS.:du har vist nogle spgm. stående åbne, det vil jeg tilråde, du ordner.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2015 - 22:18 #2
Har prøvet at lukke dem uden held :(

Tror det har noget med min biod at gøre. Kan bare ikke se hvorledes jeg kan clear min cmos på z77a gd65
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. august 2015 - 22:54 #3
<Har prøvet at lukke dem uden held>
(det manglende held kan skyldes fejlagtig forsøg )
Når du stiller spgm. kan andre komme med kommentar eller svar.
KOMMENTARER kræver ikke yderligere behandling fra din side.
SVAR kan du afvise eller acceptere, og ved accept tildele points til de/den, som har svaret.
Får du ingen svar, du kan bruge, kan du selv lave et indlæg(svar)
som du accepterer og altså tildeler dig selv de udlovede points.
(Hvorfor mistænker du din BIOS ?)
Hvis det skulle være tilfældet , kan du jo opgradere,
m..e..en,  'klap lige hesten'
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2015 - 23:28 #4
Har aldrig rodet med bios før og de gange der har været liv. Har jeg set alle ram og kerner.
Dertil har jeg set nogle andre der skrev om genstart hver 3 sek, men ikke hvordan jeg clear cmos. Manualen til motherboard har jeg ikke fået fra komplett :(
Avatar billede richardjensen Seniormester
29. august 2015 - 10:14 #5
Avatar billede richardjensen Seniormester
29. august 2015 - 10:17 #6
Her: http://www.computerhope.com/issues/ch001360.htm
kan du se noget om BIOS og CMOS
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2015 - 11:06 #7
Perfekt tak.

Er vi enige om at det er den øverste her jeg skal downloade?
http://www.msi.com/support/mb/Z77AGD65.html#down-bios
Avatar billede richardjensen Seniormester
29. august 2015 - 13:54 #8
Læs mit indlæg #3, ---
Du har fejlagtigt anført dine indlæg som SVAR, - det er nok ikke din mening ? (men du gør det nok 'i god tro').
Nu kalder jeg dette indlæg for SVAR,  så kan du teste systemet med enten at afvise - eller acceptere og tildele points.

Om du skal downloade som du skriver i #7 ,må du selv afgøre !
Jeg tvivler på , at fejlen ligger der, - og er lidt bange for, at du kommer ud 'hvor du ikke kan bunde'.
MEN DET ER DIN BESLUTNING & ANSVAR !!
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2015 - 08:29 #9
SAå fik jeg clearet CMOS og opdateret bios.

Jeg takker alle for hjælpen :)

PS. er klar over det er min beslutning og mit ansvar. Så der kommer ingen søgsmål herfra mod dig ;)
Avatar billede richardjensen Seniormester
31. august 2015 - 13:15 #10
Så behøver jeg ikke stort skæg og mørke briller, når jeg går ud !
Godt du fik klaret 'øvelsen'  ( det er en rar fornemmelse ,at noget lykkes ).
Ps.: Lad 'os andre' få del i glæden, hvis du har fået
'en-så-god-ny' comp.  :-)).