Avatar billede brasso Forsker
30. august 2015 - 08:43 Der er 7 kommentarer

Win 10 Modern UI kan ikke aktiveres?

Min søn har en MSI bærbar der for nylig er opdateret fra Win 7 til Win 10.
Efter at have installeret et spil, kan Modern UI ikke længere aktiveres, hverken ved at trykke på Windows tasten på tastaturet eller klikke på Windows ikonet i værktøjslinjen, ligeledes kan søgefeltet og Handlingscenteret ikke åbnes.
Først troede jeg at det kunne have noget at gøre med at Avast havde aktiveret Game mode, og derfor deaktiveret Modern UI, men nu er Avast afinstalleret og det gør ingen forskel.
Når jeg trykker på Windows tasten eller klikker på Windows ikonet i værktøjslinjen er der høj HD aktivitet i ca. 10-20 sek. og værktøjslinjen opdateres, og så sker der ikke mere.
Desværre konstaterede jeg samtidig at gendannelse var slået fra, så det er ikke muligt at sætte maskine tilbage til et tidligere tidspunkt.
Håber der er nogen 'Eksperter' der har en løsning på dette.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. august 2015 - 08:47 #1
prøv start kommandoprompt som administrator og skriv

sfc /scannow

det reparerer evt ødelagte systemfiler
Avatar billede brasso Forsker
31. august 2015 - 08:02 #2
sfc /scannow i fejlsikret tilstand kommer med følgende besked:

Windows Resource Protection found corrupted files but was unable to fix some of them. Details are included in the CBS.log, windir\Logs\CBS\CBS.log.
Not that logging is currently not supported in offline servicing scenarios.
-------------------------------
Jeg har prøvet at åbne loggen, og der står flere linje noget med pakker der ikke kan åbnes.

Så Det er nok nødvendigt med en rep. af Win 10, men hvordan hunne gør man det på en opgraderet maskine. Jeg nåede ikke at få lavet et image af systemet, inden det gik galt.
Jeg har et image af hele disken før opgraderingen, som evt. kan køres tilbage, men hvordan får jeg så startet opgraderingen fra Win 7 til 10 igen? Det ville jo være lettere, hvis blot Win 10 installationen kan repareres.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2015 - 08:26 #3
Jeg har også typisk en fejl med scannow - hos mig er det noget med noget support til kinesisk noget, så det er ok med mig, at det ikke virker. Så bare glem den fejl,
Er det spil, der startede konflikten også afinstalleret? Og maskine genstartet derefter?
Avatar billede brasso Forsker
31. august 2015 - 10:01 #4
Ja det var et spil der startede hele balladen, det hedder vist C9 (Continent of the Ninth Seal). Jeg tror på en eller anden måde at "Game mode" er blevet aktiveret. Der var Avast antivirus på. Tror du at det kan være en løsning at installere spillet (det er afinstalleret) og så tjekke om der er nogen indstillingsmuligheder med at aktivere / deaktivere "Game Mode). Jeg har læst et sted at en del spil aktiverer "Game mode" som sætter lige præcis Windows tasten ud af funktion.
Avatar billede brasso Forsker
31. august 2015 - 10:01 #5
Ja det var et spil der startede hele balladen, det hedder vist C9 (Continent of the Ninth Seal). Jeg tror på en eller anden måde at "Game mode" er blevet aktiveret. Der var Avast antivirus på. Tror du at det kan være en løsning at installere spillet (det er afinstalleret) og så tjekke om der er nogen indstillingsmuligheder med at aktivere / deaktivere "Game Mode). Jeg har læst et sted at en del spil aktiverer "Game mode" som sætter lige præcis Windows tasten ud af funktion.
Avatar billede brasso Forsker
31. august 2015 - 10:02 #6
Nå så var der lige en dobbelt opdatering! ØV
Avatar billede claes57 Ekspert
31. august 2015 - 11:53 #7
Efter hvad jeg har set på nettet, så har fx LOL en in-game option for at skifte tilbage til Windows brugerfladen. Så det er nok på med spillet og se efter i indstillinger deri.