Avatar billede biance Nybegynder
30. august 2015 - 16:05 Der er 5 kommentarer

Spørgsmål omkring domæne og hjemmeside

Jeg påtænker at starte en virksomhed op og i den forbindelse skal jeg selvfølgelig have dels en hjemmeside og mailadresser på mit eget navnedomæne.

Hvordan får jeg det bedst, lettest og billigst op og køre?

Skal jeg bruge egen server? jeg har allerede en server, men jeg aldrig haft brugt den.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. august 2015 - 16:17 #1
det er ekstra arbejde med egen server - en fra et anerkendt firma ude i byen har styr på backup, opdateringer og driftssikkerhed.
Så det er at finde et domænenavn til dig - og så købe det igennem den udbyder, du vælger. Så har du typisk et simpelt klik og et cms-system er installeret på siden, og email er på plads.
Du skal så forinden lige have valgt, hvilket cms (=hjemmeside-skabelon-system), du vil bruge, og evt tegnet/beskrevet hvad der skal være på de første startsider (en intro, en kontakt, evt prisliste og hvad du vil have af farver og billeder). Du kan ret let finde person/firma, der kan hjælpe med at køre de første sider ind i dit cms.
Avatar billede kgkg Nybegynder
30. august 2015 - 16:30 #2
Der er utallige udbydere hvor du kan oprette din hjemmeside og domæne og i mange forskellige pris klasser.

Jeg har i mange år selv brugt www.webhosting.dk. Du kan finde deres prisliste her: https://www.webhosting.dk/DKK/productmatrix.php?language=DKK

Til din hjemmeside vil du sikkert bruge et CMS system. Og her kan du bruge Joomla. Det er gratis og der findes 100000 vis af færdige templates, som er lige til at installere. Og de koster ikke ret meget. Kig evt. her http://www.energizethemes.com/ for at finde templates i alle afskygninger.

Templates fra http://www.energizethemes.com/ er nemme at installere, ved at bruge deres quick start package installation.
Avatar billede Hhan Nybegynder
30. august 2015 - 17:08 #3
Claes57 Tak for dit svar.
Jeg har fundet et domænenavn, som jeg godt kunne tænke mig og som er ledigt. Min tvivl består i, hvor jeg skal købe det.

Omkring et cms, som f.eks. wordpress, kan det ikke anvendes på egen server ?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. august 2015 - 17:53 #4
Den hurtige er at køre det ind på www.dk-Hostmaster.dk og så når du ejer navnet, så er der godt tid til resten.
Du kan godt køre det på egen server (så er dk-Hostmaster nok) men hvis du vil have garanti for opdateringer, backup og driftssikkerhed, så brug lidt penge på en prof udbyder. Du skal bare have lidt gang i butikken og være nede i en uge før du finder ud af, at dit er tungt i brug, og ikke sparer penge.
Afhængig af den type side, du skal have, så joomla, wordpress, eller hvis det bare et et visitkort med lidt ekstra, så se på sitemagic (det er dansk, og derfor vil vi godt støtte dem).
Avatar billede jensenjs Juniormester
30. august 2015 - 22:09 #5
Først som claes skrver i #4
Du bør købe domænet selv så du virkelig står som ejer.
Der er firmaer der hoster hjemmesider og også anskaffer domænerne for dig, men der er blandt dem også nogle mildest talt meget kreative typer imellem, derfor er det vigtigt at du ejer domænet, og ikke mindst at du også har en 100% kopi af alt materiale liggende hjemme.

Læs eventuelt denne artikel:
http://www.computerworld.dk/art/55622/overblik-bliver-du-snydt-af-din-hosting-udbyder