Avatar billede MB_Odense Nybegynder
30. august 2015 - 16:07 Der er 4 kommentarer

Hvordan klipper jeg i .vob filer?

Jeg har en masse gamle .vob filer fra vores gamle videokamera.
(Der er tale om 55 GB)

Her vil jeg gerne klippe nogle situationer ud og benytte til en familiefest.

Hvilket program kan man bruge til dette?

Efterfølgende vil jeg gerne kunne afspille dem nemt fra en PC.

Er der nogen, som har et par tips?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. august 2015 - 20:07 #1
du kan jo starte med at skifte til mpg4 - det er der flere, der kan håndtere
http://download.cnet.com/Free-VOB-to-MP4-Converter/3000-2194_4-76084589.html
Avatar billede eurositi Ekspert
31. august 2015 - 09:07 #2
VOB filer er i virkeligheden MPEG2-filer. Faktisk er MPEG2 bedre til at gengive detaljer ved hurtig panorering eller høj fart. Hvis du omdøber filendelsen til "MPG", vil alle medieafspillere læse filen.

Du behøver heller ikke konvertere det (medmindre at de fylder alt for meget eller skal vises på nettet). Gratisprogrammet XMedia Recode har en indbygget editor, som du kan bruge til at skære filen/filerne til, så de kun viser det ønskede.

1. Hent og installér programmet.
2. Indlæs filen/filerne. Markér en fil (ellers kan du kun se én fane).
3. På fanen "Format" skal feltværdierne være: Format=Custom. Format=MPEG2.
4. Gå til fanen "Filters/Preview" og brug [ og ]-tasterne til at tilskære klippet.
5. Gå til fanen Video og ændr værdien for feltet Mode fra "Convert" til "Copy"
6. Angiv, hvor output-filen skal placeres.
7. Klik på "Add to Queue" i topmenuen og dernæst på "Encode"
Avatar billede MB_Odense Nybegynder
04. september 2015 - 22:20 #3
Mange tak for input.
Jeg har nu hentet programmet og eksporteret den første videobid.
Mine filer lå i en .vob mappe, men de have ingen endelser.
Når jeg omdøber dem til .mpg, så kan de godt læses.

Det bliver et pille arbejde, at finde ud af at finde de rigtige klip, men jeg tror, at jeg nu er på rette vej.
Avatar billede eurositi Ekspert
05. september 2015 - 15:38 #4
Lyder godt.
Hvis du synes, det fylder for meget i sin originale størrelse, kan du selvfølgelig godt konvertere det til MPEG4 video. Det kan du også gøre i XMedia:
- Vælg MP4 (eller Matroska video) på fanen "Format"
- På fanen "Video" angiver du MPEG4/AVC i feltet Codec.
- Sæt Rate Control Mode til "Constant quality"
- Angiv værdien "20.0" (eller evt. 19.0 = bedre) i "Quality"

Men fordi der jo er tale om originalt indhold (familieoptagelser), vil jeg alligevel overveje, at bevare de oprindelige MPEG-filer på en ekstern harddisk eller en hjemme-netværksserver.