Avatar billede kjgizmo Novice
30. august 2015 - 21:28 Der er 15 kommentarer

Opgradering af Windows

Hej
Jeg har en Asus Zenbook der har haft Win-8 installeret og skabte nogen problemer tilsidst. Ville opgradere med Win-10 og ville boote fra CD-Rom. Men hvergang jeg kommer ind i valg af partition er de alle af format GPT, så min Win vil ikke installere da den kræver NTFS. Hvad gør jeg lige her for at ændre det og få min bærbar til at køre igen ??
Avatar billede poko1 Ekspert
30. august 2015 - 22:06 #1
Du skal vælge UEFI Boot
Avatar billede kjgizmo Novice
30. august 2015 - 22:11 #2
Hvordan gør jeg dette ?
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2015 - 22:31 #3
Avatar billede kjgizmo Novice
30. august 2015 - 22:44 #4
Det er ikke muligt, da der slet ikke er noget på harddisken pt.

Enten skal der sidde en disk i cd-drev til at boote fra, ellers har jeg kun bios

Har fundet følgende i min bios med boot option:

Boot option 1:  UEFI: ....
Boot option 2:  TSSTcorp ....

Hvis disabler boot 2, vil der slet ikke ske noget.. Og med begge, kan jeg ikke ændre format på harddisken da den siger det er GPT..

Hvad gør jeg forkert her ?
Avatar billede poko1 Ekspert
31. august 2015 - 08:25 #5
Gå i bios og vælg Launch EFI
http://gratisupload.dk/f/8tbom5i3yi/
Fra Boot Menager vælg mellem GPT eller MBR
http://gratisupload.dk/f/8tbp6ijuq9/
Du kan formatere din disk så den passer til dit Valg! Tryk på drevindstillinger avanceret
http://gratisupload.dk/f/8tbpqvlli0/
Avatar billede kjgizmo Novice
31. august 2015 - 10:23 #6
I min boot manager kan jeg ikke selv vælge mellem GPT eller MBR

Den ser således ud

http://gratisupload.dk/f/8tbskoubcr/
Har forsøgt også disable boot 1

men kommer i problemer inde i selve windows installationen når jeg vil vælge partition der skal bruges

http://gratisupload.dk/f/8tbskoubcr/

Der har jeg ikke drevinstillinger avanceret

Der er forsøgt at slette, oprette ny osv.. Men blir altid GPT format
Avatar billede poko1 Ekspert
31. august 2015 - 10:39 #7
Jeg ser ikke din Boot menager Læs din manual hvordan du vælger jeg skal trykke ESC under opstart for at vælge hvile opstart jeg ønsker
jævnfør
http://gratisupload.dk/f/8tbp6ijuq9/
Avatar billede kjgizmo Novice
31. august 2015 - 14:30 #8
Kan ikke få en boot manager frem, for der er kun noget at boote fra når jeg har cd-rom drev sat til.. Ellers ingenting
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2015 - 21:14 #9
mdt skat køre fra en ande pc  og så køre du windows ind i mdt og laver et boot imges til en usb også boote fra og skriver user kode domæne og så har du windows på
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2015 - 21:17 #10
Avatar billede kjgizmo Novice
31. august 2015 - 22:04 #11
Den gir ikke meget mening, for virker som de bruger en server til at installere med.
Det har jeg ikke tilrådighed, og vil egentlig bare gerne have min harddisk klar til at kunne modtage windows igen, dette burde være muligt med alm ting tilrådighed ?
Avatar billede poko1 Ekspert
31. august 2015 - 22:23 #12
Har du læst den vejledning der følger med din PC du skal for at  se opstarts mulighederne have enablet Launch CSM og så finde ud af hvilken taste du skal vælge for at se Boot option
Avatar billede kjgizmo Novice
31. august 2015 - 22:55 #13
Har endelig efter laang søgning og kamp fundet en boot-manager

http://gratisupload.dk/f/8tca3xcd90/

Der er tilsluttet ekstern cd-drev..
Avatar billede poko1 Ekspert
01. september 2015 - 08:30 #14
Så kan du jo komme videre!
Ps. i øvrigt så Bruges NTFS Både i MBR og GPT men du kan kun køre det sikrere UEFI på GPT Husk at disable CSM Når du har installeret.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2015 - 01:32 #15
du kan også med en Windows pc bare den ande kan se det :)