Avatar billede JSThomsen Nybegynder
01. september 2015 - 20:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

RAM-klodser til GA-EP45T-DS3R

Jeg ønsker at opgradere min gamle computer med noget mere RAM.

Bundkortet er et Gigabyte GA-EP45T-DS3R
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2851#sp

Som det fremgår af ovenstående, så understøtter bundkortet følgende:

4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory
Dual channel memory architecture
Support for DDR3 1900 (O.C.)/1600/1333/1066/800 MHz memory modules

Jeg købt nedenstående RAM, da de umiddelbart så ud til at passe sammen med mit bundkort.

Kington ValueRAM DDR3: http://www.cinemagic.dk/shop/kingston-valueram-dimm-375899p.html

Alle RAM-relaterede indstillinger i min BIOS er sat til AUTO, men min computer vil ikke starte med de nye RAM-klodser sat i.

Mit spørgsmål er således, burde ovenstående virke samme med mit bundkort? Hvis ikke, hvad skal jeg så bruge?

På forhånd tak
Avatar billede kurtba Ekspert
02. september 2015 - 23:22 #1
Når  man ser på listen med supporteret ram, ser det ikke ud til, at den kan bruge ret mange slags ram med paritet. ECC ram, og det er den slags du har fået købt, så det kunne være der, at problemet ligger.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/motherboard_memory_ga-ep45t-ds3r.pdf
Typisk kan de bruge mange flere slags, end der står på den officielle liste, men der står altså ikke mange ecc ram på listen.
Var det ecc du tog ud?
Avatar billede JSThomsen Nybegynder
19. februar 2016 - 16:22 #2
Det var ganske fordi, at RAM-klodserne var med paritet (ECC). Jeg fik dem byttet til nogle uden paritet, og det løste problemet.

kurtba's svar løste problemet for mig.
Avatar billede kurtba Ekspert
19. februar 2016 - 22:24 #3
Fint.