Avatar billede renehansen Nybegynder
02. september 2015 - 10:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

BIOS PROBLEM ASUS K55VD

Hej Jeg sidder med en ASUS K55VD version 411 bios, hvor boot path er slettet og secure bóot desværre er enabled, hvilket gør jeg ikke kan boot via flash eller CD/DVD, what to do ?

Jeg ville gerne downgrade via freedos / afudos da´jeg har læst mig til at jeg af den vej kan få enabled secure boot igen.

Nogen ide´er ?

Jeg har stadig den originale disk og hvis nogen kender paths til boot kan jeg angive dem i boot order igen, et muligt problem kan være at  boot.mgr var missing inden boot paths blev slette.

Håber der er en eller anden form for hjælp.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. september 2015 - 10:28 #1
Har du prøvet at trykke på ESC under opstart oog piletaste ned til setup?
Avatar billede poko1 Ekspert
02. september 2015 - 10:31 #2
Eller F2 skulle være den direkte vej til Bios
Avatar billede renehansen Nybegynder
02. september 2015 - 10:37 #3
Hej Oko, jeg kan sagtens komme i BIOS, men jeg kan ikke vælge noget i boot options, når jeg trykker esc får jeg boot options, og der har jeg prøvet at lave en USB EFI boot enabled stick, men jeg får en rød boks med beskeden secure boot enabled og kan ikke komme videre.

Hvis jeg intet trykker går den direkte i bios.

Under boot kan jeg add boot option, men det kræver at man kender stien til EFI boot på Windows home 64 bit på en ASUS K55VD, her kommer jeg til kort.
Avatar billede renehansen Nybegynder
02. september 2015 - 10:38 #4
Hov der skulle stå Poko. ;)
Avatar billede poko1 Ekspert
02. september 2015 - 10:49 #5
Start med at indsætte dit medie i Pc'en i bios tryk på launch Efi Shell tryk F10 ok
http://gratisupload.dk/f/8tbom5i3yi/
I Boot menager vælg UEFI USB/DVD alt efter hvilket medie
http://gratisupload.dk/f/8tbp6ijuq9/
med avancerede drev indstillinger kan du formatere dit drev hvis du får en melding om at du ikke kan installere på dette drev!
http://gratisupload.dk/f/8tbpqvlli0/
Avatar billede renehansen Nybegynder
02. september 2015 - 11:03 #6
Jeg kan vælge : UEFI USB 2.0 FLASH DRIVE 8.07, men jeg kommer til den samme fejl.

Invalid signature detected. Check secure Boot Policy in setup.

HEr har jeg læst mig frem til at den skal disables men i Bios update 411 på ASUS K55VD er noget gået galt så den mangler, jeg er virkelig på herrens mark. :/
Avatar billede poko1 Ekspert
02. september 2015 - 11:26 #7
Prøv at ændre PXEOp tilstand i BOOT
Avatar billede renehansen Nybegynder
02. september 2015 - 12:02 #8
Under boot menu har jeg disse muligheder

"add New Boot Option"
"Delete Boot Option"

Jeg kan ikke se nogen menu "launch GSM" eller noget sted jeg kan ændre "PXEOp"

Som sagt er jeg svært bange for at Bios versionen 411 giver nogle udfordringer som du kan læse her.
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1736171/asus-k55vd-black-screen-boot.html

Jeg har derudover mulighed for at vælge den BOOT ABLE USB FLASH PEN jeg har lavet, men der kommer jeg som sagt frem til invalid signature.

Jeg undrer mig dog over at jeg ikke kan boote fra DVD, her får jeg slet ikke muligheden for at vælge i BOOT option, DVD´en virker fint i den anden maskine jeg har.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. september 2015 - 12:38 #9
Hvilket program har du brugt til dit USB Stik?
Avatar billede renehansen Nybegynder
02. september 2015 - 18:15 #10
Freedos med AFUdos på har lavet den bootable med Rufus.

Freedos
http://www.freedos.org/

AFUDOS ENGINER EDITION
http://gentechpcforums.com/Images/Asus/AFUDOS236-ENGINEERING_EDITION.zip

Rufus
https://rufus.akeo.ie/
Avatar billede renehansen Nybegynder
02. oktober 2015 - 13:56 #11
Lukker denne, løsningen er / var desværre at betale sig ud af og sende produktet retur til ASUS og få det fikset.

Virkelig dårlig stil at man ikke kan finde et fiks på dette, og at ASUS tager penge for at rette en fejl opstået i deres BIOS opdatering 4.11, har læst jeg ved ikke hvor mange mareridts scenarier omkring ASUS kunder der føler sig dårlig behandlet.