Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
13. september 2015 - 20:14 Der er 12 kommentarer

Panasonic tv - kan ikke læse filen

Hej Eksperten

Jeg har et Panasonic tv som jeg bruger til at se film på via dlna. Jeg har flere gange oplevet at tvet pludselig ikke kan læse filen længere.
Jeg har enablet uPnP, og tror at jeg har fjernet alle strømbesparinger og dvale funktioner.

Hvad kan jeg ellers gøre for at prøve at løse problemet? Det sker med forskellige mellemrum.

MVH Lasse.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. september 2015 - 20:35 #1
Er det den samme film eller forskellige?
Film er jo kodet på forskellige måder.. og det kan være små ting der gør at dit tv ikke understøtter filmen..

Har du opdateret tvets firmware til nyeste version?
Avatar billede eurositi Ekspert
13. september 2015 - 21:33 #2
Er problemet, at streamingen/afspilningen pludselig stopper midt i filmen, eller er problemet, at nogle bestemte film slet ikke kan afspilles?

Det lyder, som om det er det første.
Kan du i så fald afspille de pågældende film direkte på din computer (f.eks. med VLC media player), eller er der også problemer med at afspille dem dér?

Og hvordan lyder fejlmeddelelsen?
Hakker afspilningen, inden filmen afbrydes?
Er der tale om meget store videofiler (over 10 gigabyte)?
Er der billedfejl eller er filmens lydniveau meget højt?
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
14. september 2015 - 14:54 #3
Det er MKV filer, og firmware skulle være opdateret.

Er problemet, at streamingen/afspilningen pludselig stopper midt i filmen? Ja det er lige præcis det der sker.

Og hvordan lyder fejlmeddelelsen? Der står bare "Filen kan ikke læses"

Hakker afspilningen, inden filmen afbrydes? Ja

Er der tale om meget store videofiler (over 10 gigabyte)? Nej

Er der billedfejl eller er filmens lydniveau meget højt? Nej det er normalt
Avatar billede eurositi Ekspert
14. september 2015 - 23:13 #4
Der er lige et spørgsmål, du mangler at svare på:

Kan du afspille filerne direkte på din computer med VLC? (Altså også de steder, hvor filmen "dør", når du streamer den)

Det lugter lidt af, at DLNA omkodnings-softwaren eller måske hjemmenetværket ikke kan følge med og derfor afbryder afspilningen.

Jeg faldt lige over dette helt nye tip - Jeg ved ikke, om det er noget, du kan genkende og har mod på at forsøge?
https://forums.plex.tv/discussion/180817/panasonic-viera-issue-fixes-and-questions

Jeg faldt også over denne diskussion:
https://forums.plex.tv/discussion/84833/panasonic-wont-play-whole-movie-over-dlna

Du kan tilsyneladende forsøge at slukke for DirectPlay funktionen.

Alternativt kan du blive nødt til at omkode enten videoen eller lyden (eller begge dele), hvis du vil streame dem. Det lader til, at Panasonic-TV'et kan have problemer med både MKV og MP4 filer. Du kan bruge Xmedia Recode (gratis og helt perfekt til mange konverteringsformål) til at konvertere til TS format. Det er dog et dumt format at bevare film i ift. MKV.
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
15. september 2015 - 20:14 #5
Du kan tilsyneladende forsøge at slukke for DirectPlay funktionen. og hvordan gør man det i win 7? Har lige kigget lidt rundt på nettet og kan ikke lige finde ud af hvordan.
Avatar billede eurositi Ekspert
16. september 2015 - 13:37 #6
I nogle af de links, jeg faldt over, var det en indstilling, man kunne slå til og fra i Panasonics egen (DLNA) menu... Men dét må du ikke hænge mig op på, for jeg bruger det ikke selv.
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
18. september 2015 - 17:39 #7
Okay nu har jeg prøvet at slå dlna til og fra igen. Den hakker og stopper stadigvæk. Har dog ikke kunnet prøve med vlc player da jeg ikke ved hvordan man kan gøre det.
Avatar billede eurositi Ekspert
19. september 2015 - 09:38 #8
Hvis du har en Windows eller MacOS PC, kan du downloade VLC medieafspilleren hér: http://www.videolan.org/vlc/
Det er nok verdens mest populære medieafspiller, fordi den håndterer alle medieformater uden problemer.

Det er lidt vigtigt at få testet, om der rent faktisk er noget galt med de pågældende filer, eller om det er DLNA streamingen, den er gal med.
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
24. september 2015 - 07:22 #9
Hvordan får jeg vlc til at stram til tvet?
Når den hakker, har jeg fundet ud af at hvis jeg genstarter router, pc, reset af wireless dongle, tænd og sluk af tv på kontakt - så virker det igen. Jeg har prøvet med MANGE forskellige filer, og fil typer. Dog aldrig med vlc.
Avatar billede eurositi Ekspert
24. september 2015 - 15:02 #10
Jeg vil selv teste, hvordan det fungerer.
Grundlæggende kan man streame på sit lokale hjemmenetværk fra VLC til sit TV på to måder:

- Via DLNA. Dette kræver, at man har sat sin computer op som en DLNA server. Se mere her: http://www.howtogeek.com/215400/how-to-turn-your-computer-into-a-dlna-media-server/

- Direkte via lokalnetværket. Se guide her: http://www.wondershare.com/vlc/stream-vlc-to-tv.html

Sidstnævnte kræver, at dit TV kan finde signalet. Jeg vil selv teste dette på mit eget TV hurtigst muligt.

På computeren, som skal afspille filmen:
- Start VLC
- Klik på Medier > Strøm... (lidt uheldig dansk oversættelse)
- Klik på Tilføj knappen og vælg den ønskede film-fil.
- Husk at angive en undertekstfil, hvis en sådan ønskes.
- Klik på Stream og Next, indtil du kommer til skærmen "Destination setup".
- Vælg f.eks. RDP audio/video profile.
- Klik på knappen Tilføj.
- I Adresse-feltet skal du angive IP-adressen for dit lokalnetværk. Typisk hedder det 192.168.X.X (hvor X'erne er étcifrede tal).
- - Find din IP-adresse: Skriv "cmd" nederst i Windows startmenuen. Skriv "ipconfig" i DOS-vinduet, som åbnes. Hér kan du se adressen (benævnt IPv4 adresse). Skriv "exit".
- Fjern nu fluebenet i Aktivér transcoding.
- Markér evt. "Stream alle elementarstrømme" (kræver, at TV'et kan håndtere det.
- Klik på Stream knappen.

... Nu skal TV'et eller en anden enhed kunne finde signalet... Dét har jeg ikke selv styr på... endnu. :)
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
24. september 2015 - 15:15 #11
Tusind tak. Det vil jeg teste i aften når jeg kommer hjem.
Avatar billede Fortvivlet-dansker Nybegynder
15. oktober 2015 - 12:21 #12
Tak