Avatar billede vv25 Nybegynder
16. september 2015 - 13:21 Der er 1 kommentar

Lave egne genvejstaster

Hej alle,

Jeg har lavet en database i Access, men for at brugerfladen bliver endnu bedre vil jeg gerne lave nogle simple genvejstaster til at lukke, vælge, søge osv.

Jeg har forsøgt mig med nedenstående, men den virker kun på nogle af mine formularer, og ikke på andre!?

Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
    Select Case KeyCode
        Case vbkey10 'F12 = GEM OG LUK
            KeyCode = 0
            Call GemOgLukBev
    End Select
End Sub

Jeg har husket at vælge JA til tastegennemsyn, men ved ikke hvad problemet ellers kan være?

Min idé var at lave disse:
Enter = Vælg (denne virker alle steder!?)
F1 = Opret
F10 = Søg
F12 = Luk

Jeg kan også sagtens bruge en kombination af taster som genvejstast, jeg har bare ikke kunne finde ud af hvordan man gør det.
Avatar billede bvirk Guru
20. september 2015 - 11:18 #1
Et par alternative måder er anvendelsen af :

1) autokeys makroen som så gælder globalt
2) knapper på formularen som så kun kan fange <alt>-<´bogstav'> genvejstaster - knapperne skal være synlige, men kan gøres så små at de i praksis er usynlige og det er 'ved klik' eventen der fanges.