Avatar billede Miroh Nybegynder
20. september 2015 - 15:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvordan undgår jeg at indesign tæller hver enkelt side?

I mit dokument vil jeg gerne have et fortløbende nummer, hvor det samme nummer kommer 2 gange, dvs side 1 og side 2 skal begge have nummer 1, så numrene kommer til at være 1, 1, 2, 2 osv. Her taler vi om et dokument på en 4000 sider, så jeg vil ikke sidde og gøre det manuelt :) Er der nogen som ved hvordan man kan gøre det? Jeg tænker lidt på at lave en excelfil og bruge data merge, men jeg ville gerne vide om der eventuelt er en lettere måde.
Avatar billede prodic Mester
20. september 2015 - 20:02 #1
Godt spørgsmål - og jeg tror du har fat i den lange ende med data merge.
Afhængig af din version af InDesign kan du måske bruge noget autoflow eller lign., hvis du vil slippe for at lave 4000 sider.

Og med et dokument af den størrelse burde du også overveje book-funktionen og de muligheder der er deri(sync af styles etc.).
Avatar billede Miroh Nybegynder
20. september 2015 - 21:51 #2
Jeg mener det er cs5 jeg arbejder I. Jeg har lige set en video med det der sync af styles, men kan ikke helt gennemskue hvordan jeg skal bruge det I det her tilfælde.
Avatar billede prodic Mester
20. september 2015 - 23:05 #3
CS5 kan ikke autoflow/sidegenerering, så vidt jeg lige husker.
Ellers kunne du have fået lavet siderne automatisk baseret på indholdet i din datamerge, men det formoder jeg du allerede har fået lavet.

Book-funktionen sørger for at du kan synce styles(etc.) på tværs af alle delelementer i din bog. Altså at du opdeler dit dokument i x antal dokumenter og lader book-funktionen samle det i én.
Funktionen kræver lidt tilvænning, men med 4000 sider så kan det være nyttigt.
Avatar billede Miroh Nybegynder
21. september 2015 - 12:47 #4
Jeg har fået det til at lykkes nu. Tak for hjælpen. Vil du skrive et svar så jeg kan give point?
Avatar billede prodic Mester
21. september 2015 - 12:56 #5
Du må gerne smide et svar selv og acceptere det. Ellers tak :-)

Er dog lidt spændt på hvilken løsning du valgte.
Avatar billede Miroh Nybegynder
21. september 2015 - 18:01 #6
I fredags, da jeg sad med opgaven, var jeg kørt lidt fast og kunne ikke komme på en måde at løse det på, så jeg gik I tænkeboks over weekenden. Så huskede jeg pludselig, at jeg havde brugt data merge funktionen I indesign til nogle visitkort for meget længe siden, men var ikke sikker på om det kunne bruges her, men det kunne det sagtens. Dokumentet var dog kun 400 sider og ikke 4000 haha. Men så ved jeg lidt om sync af styles, det var også meget interessant
Avatar billede prodic Mester
21. september 2015 - 18:20 #7
Helt perfekt. Ved 400 sider havde jeg også valgt den løsning.
Ved 4000 var jeg nok begyndt at kigge efter alternativer :-)