Avatar billede simsen Mester
21. september 2015 - 11:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

UML værktøjer

Hej,

Jeg vil gerne tjekke diverse UML (tror jeg det hedder) værktøjer ud.

Jeg har kigget på Visual Paradigm, men hvad findes der er andre værktøjer, der gør det samme:

Tager databasen og laver diagram og oversætter til kode, som jeg kan bruge i Visual Studio?

vh
simsen :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2015 - 04:45 #1
Vil du have et tool som kan konvertere mellem klasse diagram og kode eller et tool som kan konvertere mellem database og kode (data klasser)?
Avatar billede simsen Mester
24. september 2015 - 17:18 #2
Hej Arne,

Det er det sidste - altså mellem database og kode.

Jeg har de sidste par dage læst mig til, at der er en Entity Framework med Visual Studio - men hvor god er den og hvilke andre er der, der måske er bedre?

vh
simsen :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. september 2015 - 19:32 #3
EF er lidt noget andet.

EF er en ORM.

Men i modsaetning til de fleste andre ORM, saa kan den generere al koden udfra databasen.
Avatar billede simsen Mester
24. september 2015 - 23:06 #4
Arne

Så lærte jeg lidt igen i dag - tak for det :-)

Det er så en orm, jeg eftersøger - og en der genererer kode udfra DB - er EF den man bruger, eller er der andre?

Jeg snusede lidt til Visual Paradigm, før jeg blev syg. Men jeg synes, den er for dyr i forhold til, at jeg ikke kommer til at programmere andet end lidt fritidsprogrammering, fordi jeg synes det er sjovt.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. september 2015 - 03:19 #5
De to store ORM i .NET verdenen er EF og NHibernate.

EF kommer som sagt med et saadant tool. Fordi EF understoetter baade code first og database first (og faktisk ogsaa mappinmg foerst).

NHibernate kommer ikke med et ssadant tool. Fordi den er baseret paa code first.

Men der findes diverse eksterne tools til NHibernate som kan det.

En hurtig googling finder bl.a.:

http://www.slyce.com/VisualNHibernate/

https://nmg.codeplex.com/

https://www.devart.com/entitydeveloper/nhibernate-database-first.html
Avatar billede simsen Mester
29. september 2015 - 20:41 #6
Arne

TAk for hjælpen. Smider du et svar?

vh
simsen :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2015 - 20:55 #7
svar