Avatar billede jeppeaaen Novice
24. september 2015 - 09:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Installation af windows på SSD

Hej alle

Jeg har netop købt en ny bærbar, der har to harddiske. Et større 1tb 7200rpm og en 250gb SSD.
Første gang jeg tænder den installerer den automatisk win8.1 på maskinen - på den større HDD.
Jeg vil naturligvis have windows på min SSD, så jeg formatterer begge harddiske med en langvarig RESETfunktion via windows. Herefter opstarter jeg igen - men får aldrig muligheden for at installere windows på min SSD.

Er windows "indlejret" i min anden harddisk (jeg har ingen DVD/USB)?
Hvis jeg går i bios for at vælge boot-order kan jeg kun finde 1 harddisk (den store). Begge fremgår dog i windows - og begge ser ud til at virke fint.

Nogle ideer?
Jeppe
Avatar billede poko1 Ekspert
24. september 2015 - 12:32 #1
Du burde nok give noget mere relevante oplysninger om Navn og model på din maskine!
Ps den er nok så ny at den skal køre UEFI/EFI hvor Harddisken er sat til at køre GPT system og ikkr MBR
Du skal fra Boot Menager vælge UEFI-USB eller UEFI-DVD
Avatar billede jeppeaaen Novice
24. september 2015 - 12:59 #2
Tak for svar, poko.

Det er en GE72 GD Apache-bærbar fra MSI.
Jeg sidder stadig i problemer, selv efter jeg har været igang hele formiddagen. BIOS har jeg opdateret til nyeste, men kan stadig kun se den ene harddisk under boot manager. Vil du se, om jeg kan gøre, som du skriver. Vender tilbage.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. september 2015 - 13:58 #3
Kender ikke din Bios men måske lidt hjælp her?
http://gratisupload.dk/f/8tp5x525c0/
Avatar billede poko1 Ekspert
24. september 2015 - 14:31 #4
Denne mulighed brugte jeg da jeg installerede min SSD!
http://gratisupload.dk/f/8tbp6ijuq9/
Avatar billede jeppeaaen Novice
24. september 2015 - 15:05 #5
Tak for svar. - hvordan kan jeg vælge imellem GPT og MBR?

Det er faktisk lykkedes endelig at få vist min SSD i UEFI/BIOS - tror det var efter opdatering af bios eller bekræftelse af firmware til SSDen.
Derfor kan jeg pludselig også lave en boot-rækkefølge, under BSS-prioritering.
Dejligt.

Nu skal jeg blot have hjælp til, hvordan jeg ekstrapolerer windows til min SSD. Som jeg forstår det ligger windows enten på en partition eller nærmest "hard-coded" i min store HD?

Jeg vil først for forsøge med en kloning - også boote forfra udenom den gamle HD. Hvis det virker, kan jeg vel slette windows / eller lægge det i en .old mappe?
Avatar billede poko1 Ekspert
24. september 2015 - 15:36 #6
Har du lavet en genoprettelses DVD? Du skriver du har formateret begge diske.
Hvis du kan komme i Diskhåndteringen kan du ændre til GPT ude til venstre hvor der står Disk 0 Disk 1 Disk 2 osv.
Ellers skal det gøres under Avanceret i Boot når du har trykket på installer!
Avatar billede poko1 Ekspert
24. september 2015 - 15:57 #7
Formateringen under opsætningen.
http://gratisupload.dk/f/8tp6hi3w3r/
Sådan ser det ud hos mig med 2 Diske.
http://gratisupload.dk/f/8tp71v5mvi/
Avatar billede jeppeaaen Novice
23. november 2015 - 12:30 #8
tak
Avatar billede poko1 Ekspert
23. november 2015 - 13:26 #9
????????