Avatar billede mousedreamer Nybegynder
25. september 2015 - 09:02 Der er 11 kommentarer

Een url, mange servere, ligesom facebook

Hej,

jeg kan ikke regne ud hvordan jeg under samme URL kan dirigere nogle af mine brugere til en server i USA og andre brugere til en server i Danmark ved login. Jeg bruger ASP.NET. Hvordan gør facebook?
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. september 2015 - 09:28 #1
Jeg har nok ikke svaret på alt.
Men en url kan jo være "meget" andet end url.com -> IP.

Hvis man som facebook har en stor serverpark, kan man jo opsætte et "netværk", der smager på hvor brugeren kommer fra og router dig til nærmeste server.

Man kan også lave noget load balancing, som også sørger for du rammer de forskellige servere bagved.
Du kan også lave en central "login" server og den sender så brugeren til den endelig server efter login.
Ved login ved du jo hvor de evt. er tilknyttet etc.

Jeg mener også du kan køre noget round-robin direkte på domain/ip niveau, så vil brugerne bliver fordelt tilfældigt.
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
25. september 2015 - 10:04 #2
jeg ved hvor alle brugerne kommer fra, så jeg kan afgøre ved login hvor de holder til og de flytter sig sjældent. Så jeg kan smage hvor de kommer fra, hvordan router jeg dem så til deres server under samme URL?
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
25. september 2015 - 10:14 #3
Altså jeg kan have en login server som ved hvor de forskellige skal hen, men jeg forstår ikke det med DNS og hvordan de så kan have samme URL. Det er essentielt at de alle er på samme URL.
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. september 2015 - 15:09 #4
Jeg er slet ikke ekspert, så håber der kommer nogle klogere folk forbi denne tråd.

Men det gælder jo om at have X antal "identiske" servere på hver lokation.

Og så skal du have en load balancer, der "smager" på hvem der kommer og hvor de skal hen.
Alt dette sker uden brugeren opdager om de bliver ekspederet af server1, 2 osv...
Avatar billede skau Nybegynder
25. september 2015 - 15:42 #5
Google manipulerer med BGP routningen baseret på dit opslag via anycast.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anycast

Man kan også hvis man har Bind DNS servere udgive ip'er baseret på forespørgerens ip:
http://www.zytrax.com/books/dns/ch7/view.html

og der er DNS firmaer der udbyder den slags services.
Avatar billede jakobdo Ekspert
26. september 2015 - 11:15 #6
skau: Er vi ikke mere ude i noget: https://en.wikipedia.org/wiki/Geocast
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2015 - 01:32 #7
Der er flere muligheder.

Du kan paa netvaerksniveau faa al trafik til www.blabla.com sendt til forskellige servere afhaengig af hvor brugerne befinder sig.

Du kan paa applikationsniveau lade alle brugere logge ind via www.blabla.com og saa derefter sende dem til wwwxxx.blabla.com baseret paa oplysninger om bruger i database eller hvor de kommer fra.
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
29. september 2015 - 06:56 #8
Hej Arne,

det er netop sådan en løsning jeg leder efter, med andre du ord du svarer på mit spørgsmål, hvor de andre svarer på overskriften. Men hvordan kan jeg sende nogen til wwwxxx.blabla.com ? Det vidste jeg slet ikke man kunne og hvad sker der så? Jeg bruger en masse forskellige plugins på min side og et af dem er en licens som kun virker til min url www.minurl.com

Derfor skal det stå i toppen af siden når de er logget ind.
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
29. september 2015 - 09:46 #9
Skau, det lyder nu ret tæt på det det jeg leder efter. hvad hedder det på engelsk jeg kan jo ikke google, det hvis jeg ikke ved hvad det hedder. Har du et eksempel på et dns firma som udbyder det?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2015 - 03:56 #10
Redirect til wwwxxx.blabla.com vil aendre URL.

Landespecifikke servere og en plugin som er knyttet til host navn er en indbygget konflikt.

Du skal nok igang med DNS loesningen saa.
Avatar billede mousedreamer Nybegynder
07. oktober 2015 - 07:53 #11
skau, det er din løsning jeg kommer til at bruge. Læg et svar og giv lige et eksempel på en dansk udbyder af omtalte DNS service.