Avatar billede DanKlarskov Novice
25. september 2015 - 20:05 Der er 10 kommentarer

Photoshop CS2 fra firkant til rhombe

Kære ekspert,
Jeg har nogle firkant konstruktioner, altså design som er formet inden for en eller flere sammensatte firkanter. Dette design skal jeg konvertere/ændre i sin form, sådan at det passer inden for en rhombe/rombe. Kravet er at det bliver helt præcist som det var i firkanten, bare nu som en rhombe/rombe. Det program og den udgave jeg har at arbejde med er Photoshop CS2, så hvis der er smartere metoder med nyere udgaver, kan jeg desværre ikke lege med. Håber på en vejledning og hjælp fra dig. Mange tak for din ekpertise og hjælp. Mvh. Dan Klarskov.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
25. september 2015 - 21:50 #1
Er figurerne gemt som kurver i lagdelte filer, eller er de konverteret til pixel?
Ændre rektangel til rombe: Rediger/Fri transformering
Når CTRL tasten holdes nede, kan hjørner trækkes med musen.
Avatar billede DanKlarskov Novice
25. september 2015 - 22:59 #2
Til Finn Rasmussen,
Jeg har figurerne gemt som jpeg billede, Jeg ved ikke om det betyder at de er konverteret til pixels, men tænker at det er de, når de er jpeg billeder.
"Ændre rektangel til rombe: Rediger/Fri transformering
Når CTRL tasten holdes nede, kan hjørner trækkes med musen".
Det må jeg prøve snarest. Min datter har f.dag i morgen, men vil vende tilbage når jeg har prøvet.
mvh. Dan K.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. september 2015 - 07:08 #3
Tillykke med datterens fødselsdag.
Jpeg billeder er pixelgrafik i ét lag.
For at kunne transformeres skal rektanglet være et markeret område i forhold til baggrunden. Pen-værktøj eller polygonlasso.
Når hjørnerne er flyttet, klik på et andet værktøj og Photoshop vil spørge, om du vil anvende transformeringen.
Efter transformering vil der være hvide huller i en evt. farvet baggrund. Fyldes med baggrundsfarven.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. september 2015 - 07:40 #4
Blot et billedligt eksempel. Træk fra midten for at holde målestok!
http://gratisupload.dk/f/8tpqujunur/
Avatar billede DanKlarskov Novice
26. september 2015 - 12:21 #5
Tak det prøver jeg... sider ved skærmen og har åbnet en ny baggrund, kunne derfor isolere figuren og har trykket ctrl T, så kom den frie transformering frem. Har nu taget mit rombe grit og lagt i lag så jeg kan transformere manuelt efter dette. Dette ville være super hvis der var et sted man "bare" kunne skrive 45grader transformering og at den så gjorde det automatisk og dermed helt ens for alle minde figurer der skal transformeres fra firkant kontruktion til rombe perpektiv... Smil og hilsen Dan
Avatar billede DanKlarskov Novice
26. september 2015 - 12:23 #6
Kære POKO1, tak det er altid rart med sådan en fremgangsmåde. Smil og hilsen fra Dan.
Avatar billede DanKlarskov Novice
27. september 2015 - 13:00 #7
Vi bare sige tak for hjælpen, det fungere på denne måde. Smil og bedste hilsener Dan Klarskov. (Privat mail er: dan@klarskov.net)
Kender ikke rigtigt til pointgivnings systemet men vil selvfølgeligt gerne give max for jeres hjælp.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
27. september 2015 - 18:11 #8
Samler ikke point.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. september 2015 - 19:09 #9
Heller ikke
Avatar billede DanKlarskov Novice
27. september 2015 - 22:27 #10
Smiler og tak for hjælpen :-)