Avatar billede arnepedersen Forsker
27. september 2015 - 11:20 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Win 10

Jeg er så træt af at måtte systemgendanne fordi min maskine "fryser" med følgende udsagn:

Kritisk fejl. Menuen start og Cortina virker ikke.

Det sker simpel hen alt for tit.
Det har faktisk været lige fra starten i Win10.

Jeg har opgraderet Avast til betalings program, men det hjalp ikke.
Har snart ikke flere hår tilbage, river snart de sidste ud.

HVAD GØR JEG.
Arne.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2015 - 12:05 #1
For at reparere dem skal de sikkert geninstalleres da der er fejl i.
Kører ikke selv på 10 (win 8.1) men har fundet dette:
http://www.kickiteasy.com/taskbar-start-menu-cortana-issues/
Håber du kan løse det den vej.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2015 - 12:07 #2
I følge det jeg har læst har flere brugt metode 1 for at få problemet løst. Det ville også være den metode jeg ville prøve at bruge.
Avatar billede arnepedersen Forsker
28. september 2015 - 10:38 #3
Prøver det, og ser om det virker. Det kommer periodisk.
Når det kommer så systemgendanner jeg, det hjælper for en tid.
Avatar billede supportsiden Professor
29. september 2015 - 12:52 #4
Prøv også at starte den op i safe-mode og lad den køre der et par minutter der (efter evt logon)
Start derefter normalt og start en kommadopromt som administrator
I den kør SFC /SCANNOW som checker system filerne igennem og retter evt.fejl
Avatar billede arnepedersen Forsker
07. oktober 2015 - 18:28 #5
Det er også prøvet, desværre uden effekt.
Det eneste der hjælper er at fjerne strømmen(batteriet) og starte op igen. Men desværre kommer det igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2015 - 18:58 #6
Har du prøvet #1?
Avatar billede arnepedersen Forsker
07. oktober 2015 - 19:42 #7
Jeps 220661. Har prøvet alt hvad i anbefaler, men nix intet virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2015 - 20:07 #8
Surt :-(
Måske du kun kommer dette til livs ved at lave en clean install af Windows 10. Formoder du kører på den opgraderede version ikke?
Avatar billede arnepedersen Forsker
08. oktober 2015 - 11:26 #9
En clean install af Windows 10 betinger vel at jeg køber den, eller hvordan gør jeg det ellers?
Avatar billede arnepedersen Forsker
08. oktober 2015 - 11:27 #10
Jeg havde før Win7, og fra den opgraderede jeg til Win10.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. oktober 2015 - 16:56 #11
Er den aktiveret kan du altid lave en clean install af Windows 10.
Oplysningerne på computeren er gemt hos Microsoft, så du skal end ikke indtaste kode for at aktivere igen.
Du skal selvfølgelig have et medie at installere med.
Har du det?
Avatar billede arnepedersen Forsker
09. oktober 2015 - 07:46 #12
Har downloadet Win 10 på et USB stik. Men hvis jeg geninstallerer det, hvad så med alle mine personlige ting - og mine programmer?
Avatar billede arnepedersen Forsker
09. oktober 2015 - 07:47 #13
Jeg har installeret min Win 10 fra USB stik, vil jeg ikke bare få det samme problem igen?
Avatar billede arnepedersen Forsker
09. oktober 2015 - 11:24 #14
Nu har jeg geninstalleret via USB stick, så er jeg spændt på om det har hjulpet.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2015 - 12:40 #15
Øh. Beklager jeg ikke har svaret, men mit arbejde tog min fritid fra mig :-)

#12 Ja dine programmer skal geninstalleres hvis du laver en clean install.
Dine filer forsvinder, hvis de ligger på c drevet.
Håber da ikke dette er tilfældet.'
#13 Det kan ikke vides, da du ikke bruger noget fra det gamle system ved en clean install.

#14 Håber at alt er gået godt, og du stadig har programmer og private filer.
Avatar billede arnepedersen Forsker
09. oktober 2015 - 15:06 #16
Det har jeg, da mine private filer ligger på ekstern harddisk.
Mine installerede programmer blev bibeholdt, hurra.
Så venter jeg spændt på om det virker. Skal nok vende tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2015 - 10:19 #17
Dejligt at høre at du har programmerne med også :-) Så blev drevet ikke formateret ved geninstallationen. Men jeg kan ikke helt forstå du har dem stadig?? Du burde jo have fået en ny registreringsdatabase, hvor de ikke indgår, og sikkert også mangler filer i system 32 mappen. Så det forstår jeg ikke helt?
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. oktober 2015 - 11:29 #18
Desværre er alle mailadresser væk i mit mailprogram, øv.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2015 - 11:33 #19
Ja det er surt. Har du ikke en backup af dine kontakter liggende på den eksterne disk?
Man kan så importere disse tiolbage når man geninstallerer.
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. oktober 2015 - 12:14 #20
Jo det har jeg, men min backup fil hedder Backup.pst. Jeg ved ikke om den er ok.
Mit mailprogram er Office Outlook.
Arne
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. oktober 2015 - 12:25 #21
Hurrra det lykkedes.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2015 - 12:31 #22
Super. Godt du har de backups :-)
Du falder jo udenfor kategorien Arne. "Drenge tager ikke backup. De græder" ;-)
Avatar billede arnepedersen Forsker
11. oktober 2015 - 16:44 #23
;-)
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2015 - 23:36 #24
Hej.

Jeg fandt denne løsning på youtube :

Højreklik et sted på din skærm.
Klik på : Ny og vælg mappe.
Klik på mappen på skærmen og vælg : fil
Åben kommandoprompt og vælg : åben kommandoprompt som administrator.
tast sfc/scannow og tryk enter.
Vent til den viser 100 % og genstart derefter din pc.

Dette virkede første gang for mig.
Avatar billede arnepedersen Forsker
15. oktober 2015 - 15:09 #25
Det skrev supportsiden allerede den 29. sep. Han skrev:

"Prøv også at starte den op i safe-mode og lad den køre der et par minutter der (efter evt logon)
Start derefter normalt og start en kommadopromt som administrator
I den kør SFC /SCANNOW som checker system filerne igennem og retter evt.fejl"

Det har jeg prøvet og det virkede, men kun kort tid. Så kom fejlen igen.
Jeg har geninstalleret Win10 igen(som jeg skrev tidligere) og indtil nu har fejlen ikke været der. Håber det holder.
Men tak for dit svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2015 - 16:15 #26
Det lyder godt Arne :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2015 - 09:09 #27
Kører det stadig tilfredsstillende Arne?
Avatar billede arnepedersen Forsker
18. oktober 2015 - 09:27 #28
Ja, det gør det faktisk. Dog hænder det at når min PC har været tændt længe, så kan jeg ikke aktivere Windows startknap, eller de andre nede i venstre side.
Derfor må jeg slukke computeren på den hårde måde ved at slukke på strømknappen. Den starter dog normalt op igen.

Jeg får ikke mere beskeden:
Kritisk fejl. Menuen start og Cortina virker ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2015 - 09:56 #29
Men der må stadig være en lille fejl siden de låser efter et stykke tid. I anden tråd skrives der om at der kører en masse tråde lige med dette problem rundt om i verden.

Lukker den ikke normalt ned hvis du bruger Alt+F4?
Så er du fri for at trykke og holde startknappen nede.
Nogle gange er knappen også konfigureret så hvis du trykker bare en enkelt gang så lukker den ned. Det indstilles i strømstyringen hvad knappen gør.
Avatar billede arnepedersen Forsker
18. oktober 2015 - 11:49 #30
Ups. så skete det igen. Efter at have lukket ned med Alt+F4 så startede den igen op med:
Kritisk fejl. Menuen start og Cortina virker ikke.

Så tager jeg strømmen - Net-stikket og batteriet. Hvorefter den starter normalt op igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2015 - 18:20 #31
Har du hentet alle opdateringer til systemet?
Også de valgfrie.?

Hvis ikke du har det, så prøv at hente og installere dem.
Avatar billede arnepedersen Forsker
19. oktober 2015 - 09:16 #32
Jeg har hentet opdateringer,men hvordan finder jeg valgfri?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. oktober 2015 - 15:45 #33
Hvis du går ind i indstillinger for Windows update må du have et punkt der hedder noget a la
"giv mig anbefalede opdateringer på samme måde som vigtige"
Det punkt skal være tjekket af.

Disse opdateringer er typisk til programmer der ligger på computeren, samt de ikke vigtige opdateringer til Windows.
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. oktober 2015 - 11:17 #34
Disse er ikke i Win10, det er enten eller. Jeg opdaterer alt når jeg gør det.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2015 - 15:54 #35
I en anden tråd jeg deltog i med et lignende problem mente de at Adobe flash måske kunne være skyld i problemet, og at problemet forsvandt ved at opdatere Adobe flash til nyeste version.
Ved ikke om du bruger denne og om den er i nyeste version.

Dette er kun et tip jeg ikke kan bekræfte om det holder, da jeg ikke selv er på win 10, og sikkert heller ikke kommer det foreløbig.
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. november 2015 - 14:03 #36
Når jeg har haft min PC åbent i lang tid kan jeg ikke aktivere Windows startknappen nede i venstre side. Den eneste måde jeg så kan lukke ned, eller genstarte - er at højre klikke og lukke på windows knappen.
MEN så kommer bjælken med - Kritisk fejl. Menuen start og Cortana virker ikke. ved næste opstart.
Så kan jeg starte op ved at tage strømmen og tage batteriet ud. Og herefter starte op igen.

Jeg kan også lukke ned ved at lukke computeren når jeg slukker på den hårde måde ved at tage strømmen og trykke på opstart knappen.
Men det er vist ikke en god måde at lukke ned på, vel?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2015 - 15:46 #37
Jo da. Du burde med en genvej kunne lukke den rigtigt ned.
Startknappen burde også kunne konfigureres, så hvis du lige trykker en enkelt gang og slipper igen, så enten genstarter den eller lukker ned.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2015 - 15:52 #38
hvis du højreklikker på batteriet i task bar og vælger strømstyring kan du til venstre indstille hvad startknappen gør når du trykker på den. Du kan lave forskellige indstillinger om den er på batteri eller strøm. Husk det kun er et enkelt tryk du skal lave. Holder du knappen nede tvangslukker du den. og det er ikke det der ønskes.

Med hensyn til din startknap, så tror jeg næppe den kommer til at virke før din pc bliver gen installeret.
Havde jeg selv haft problemet så havde jeg installeret Classic Shell, hvis computeren ellers kører godt nok.
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. november 2015 - 16:13 #39
Hvorfor Classic Shell? Hvad gør den. Eller hvad bruges den til.
Jeg ved den bliver brugt i Win8 for at bringe start knappen tilbage.
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. november 2015 - 16:36 #40
Har installeret Classic Shell. Så er jeg tilbage til gode gamle Win7 opsætning. Men kører alligevel Win 10. Super, håber ikke jeg mere ser: Kritisk fejl. Menuen start og Cortana virker ikke.
Vender tilbage med status når der er gået lidt tid.
Tak for tippet.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2015 - 16:44 #41
Jeg tror ikke du ser den, fordi Classic Shell skulle tage over på menuen start (håber jeg den gør i hvert fald :-) )

Ja brugerfladen i Windows 7 den er fin og finde rundt i

Har du prøvet at skrive Cortana i søgefeltet?

Her burde du blive guidet hen til indstillinger for Cortaná, og bruger du den ikke, burde du kunne deaktivere den.
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. november 2015 - 16:53 #42
Det siges at Cortana ikke virker den danske udgave.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2015 - 18:08 #43
Det skrives der også her på min bærbare pc. Cortana er hos mig deaktiveret. Håber den anden løsning holder :)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2015 - 18:09 #44
Måske der kommer en løsning når de frigiver den første store opdatering. Der har været planer om den, men den er udskudt.
Avatar billede arnepedersen Forsker
06. november 2015 - 16:38 #45
220661 sender du et svar?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2015 - 19:40 #46
Ja det gør jeg da :-)
Hå¨ber du er tilfreds med den midlertidige løsning indtil der kommer helt styr på Win 10?
Avatar billede FroggyMediumUser Nybegynder
26. november 2015 - 09:12 #47
Hey
pil batteriet ud.
sæt 220 volt til
start computeren.
træk 220 volt kabel ud, så maskinen dør.
gi et par minutter til at vænne sig til de nye tider og start din computer, og den er som "ny"

jeg er ikke helt vild med det der gratis opgraderede win 10
me på min nyindkøbte maskine med win 10, kører det fint, langsomt men fint