Avatar billede Slettet bruger
28. september 2015 - 14:31 Der er 5 kommentarer

Regler for deling på Facebook

Jeg håber der er en der kan hjælpe mig med et lovmæssigt svar.

Jeg har netop startet min egen virksomhed op med CVR nr. og det hele. Det er en fordelsklub for private mennesker.
Jeg har oprettet en facebook side for min fordelsklub og vil gerne dele andres opslag om fx mad, kost, fitness osv. for også at smide noget andet ind.
Spørgsmålet er, om jeg som virksomhed må gå ind og dele andres virksomheders opslag og selv skrive en tekst til, eller om det er ulovligt at dele andres virksomheders opslag på min fordelklubs side?

Takker på forhånd :)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. september 2015 - 14:50 #1
der er jo © på det meste, så det holder du fingrene fra.
For nyligt har et lille dansk firma lagt sag an mod store online-butikker for at 'låne' firmaets billeder i egen markedsføring. Det er ulovligt.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2015 - 15:05 #2
Jeg tænker på hvis man fx ser på facebooksiden der hedder "Moderne Mamma", så ligger de tit nogle opslag op omkring nye madretter osv.
Jeg er godt klar over hvilke billeder osv. man må tage og ikke tage, men jeg kender ikke reglerne for om jeg som virksomhed må dele en anden virksomheds opslag omkring fx mad og skrive en kommentar sammen med delingen på min egen side :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. september 2015 - 21:56 #3
Nej, du må heller ikke planke det som virksomhed - det er lige så ulovligt, som at gøre det som privatperson.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2015 - 08:58 #4
Okay tak for svar :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. september 2015 - 09:02 #5
No prb.

Husk - "Svar" er til pointgivning - alt andet er "Kommentar".