Avatar billede Schmidtzel Nybegynder
30. september 2015 - 13:37 Der er 2 kommentarer

Samle data til SUM-ark

Hej med jer,

Jeg er ved at lave et ark hvor der tastes data ind omkring nogle lysarmatur. Her skal der være mulighed for at sætte et kryds ("X") i en celle hvis lysarmaturet har potentiale for udskiftning. Dette x skal så gøre at nogle af cellerne og dens værdier automatisk bliver flyttet om til et "SUM" ark.

Det vil sige hvis der er 10 linjer med forskellige lysarmatur og det er linje 3 og 7 der har potentialet skal de samles under hinanden på "SUM" arket.

Håber det giver mening. På forhånd tak!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. oktober 2015 - 10:21 #1
Prøv følgende matrixformel på "SUM" arket og kopier nedad i nødvendigt omfang. Hvis du kopierer formlen til højre skal du huske at ændre sidste argument i den yderste INDEKS-function fra 2 til 3, 4, osv.

HVIS.FEJL(INDEKS(d;MINDSTE(HVIS(INDEKS(d;;1)="x";RÆKKE(d)-CELLE("row";d)+1);RÆKKER($1:1));2);"")

Hvor d skal være navnet på det område, hvor du har dine data, og hvor det er forudsat, at dine "x" findes i første kolonne af området d.
Avatar billede Mads32 Ekspert
20. april 2016 - 17:40 #2
Hej Schmidtzel

Har du fundet en løsning, eventuel med xl-Entusiast forslag.

Ellers kan jeg hjælpe med en anden metode.

Er du interesseret så send en kommentar, også hvis du har en løsning.