Avatar billede Slettet bruger
30. september 2015 - 14:39 Der er 3 kommentarer

Ubuntu 14.10 mangler root password

Jeg skal lave et infoskærm system til mit arbejde jeg har i den forbindelse valgt at gøre det ved hjælp af Raspberry PI hvor der er installeret Ubuntu 14.10 på, nu kræver IT-afdelingen på min arbejdsplads at:

Root password skal tilsendes os, men være komplekst og ens på alle enhederne

Hvordan gør jeg det?

jeg har kigget her: https://help.ubuntu.com/community/RootSudo

men synes ikke at kunne finde svaret.

mvh
Avatar billede claes57 Ekspert
30. september 2015 - 15:13 #1
sudo passwd root

This will ask for a new root password and once you confirm it, you can start using the root account to login.

det kan slettes igen med
sudo passwd -l root
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2015 - 11:41 #2
jeg skriver

sudo passwd root

og bliver nu bedt om: Enter new UNIX password

ved du hvad det kan skyldes, jeg har ændret mit tastatur til dansk layout, men det kan da ikke have noget med det at gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. oktober 2015 - 11:59 #3
det er nok en ny ting i en version - min opskrift er fra gamle dage (har ikke bruget det i flere år). Bare prøv at opfatte UNIX som root.