Avatar billede ae03 Novice
30. september 2015 - 21:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan en tablet overbelaste opladere?

Vi har en Samsung tablet i huset, hvor opladerne bliver næsten brændende varme, når vi oplader den. Samtidig har vi en fornemmelse af, at nogle af opladerne holder op med at lade rigtigt.

Jeg er med på, at en defekt oplader kan brænde enheder af, men jeg har svært ved at forstå, at det modsatte skulle være muligt. Kan en enhed under opladning trække mere strøm, end opladeren kan tåle at levere?
Avatar billede sonalias Seniormester
01. oktober 2015 - 00:32 #1
En dårlig oplader kan sagtens være designer uden strømbegrænsning ja.
Dvs hvis den er designet til at levere 1A og der pludseligt kommer en enhed og trækker 4A er der ikke sikkert at den begrænser strømmer, set fra er design synspunkt BØR den håndtere det, men kan sagtens være den ikke gør
Avatar billede buttwipe Juniormester
02. oktober 2015 - 04:19 #2
Hvis laderen er designet til at levere 1 A, kan den den ikke levere mere end 1 A.
Hvis laderen bliver meget varm er det fordi den er lavet til at kunne holde til den høje temperatur, eller fordi den i forvejen har en defekt.
Avatar billede sonalias Seniormester
03. oktober 2015 - 12:01 #3
Så lad mig omformulere så du også er med #2, hvis opladeren (Low quality uden strømbegrænser!!!) er solgt til at blive brugt til at lade en telefon med 1A kan det sagtens tænke at den kan levere mere uden at kunne holde til det...
Avatar billede buttwipe Juniormester
03. oktober 2015 - 17:03 #4
#3
Der er ingen grund til at være arrogant!
Du kunne have formuleret dig korrekt første gang, for det var noget vrøvl du skrev.
Og jeg tvivler på at det kun var mig der ikke var enig med dig.

Den enhed der bliver ladet op, kan ikke "trække" mere end laderen kan levere.
Hvis enheden kan lades med fire ampere og du tilslutter den en lader der giver en ampere, vil ladetiden bare forøges. Andet sker der ikke.
Avatar billede sonalias Seniormester
04. oktober 2015 - 08:14 #5
Nu synes jeg da egentligt du tager en unødvendig tone, og jeg tvivler på at det kun er mig der synes det.

En oplader der er designet til og leveret sammen med f.eks en telefon der trækker 1A ved 5V kan da SAGTENS kunne levere flere ampere end 1 ved anden modstand, den mest simple oplader er en 5V strømforsyning der leveres med en enhed der har en impedans på 0.2 Ohm vil lade med 1A, og det forventes af forbrugeren at disse produkter benyttes sammen.
Tilslutter du derimod en enhed med en impedans på 0.1 Ohm trækkes der pludseligt 2A fra denne strømforsyning antaget der ikke er strømbegrænsning indbygget som det tysik IKKE er tilfældet i lavkvalitets opladere.
Source: elektronik ingeniør
Feedback modtages #4
Avatar billede ae03 Novice
11. november 2015 - 11:00 #6
En lille afklaring/tydeliggørelse af mit spm. Der er i alle tilfælde tale om mikro-usb-ladere leveret med telefoner og tablets fra Sony, Samsung, HTC og Asus. Ingen "No name"-ladere. Er det realistisk, at en defekt i en af de omtalte enheder skulle kunne ødelægge de pågældende opladere?
Avatar billede sonalias Seniormester
15. november 2015 - 11:10 #7
Ladere af de mærker du nævner burde have kortslutningssikring, så nej, det et ikke realistisk.
Avatar billede ae03 Novice
15. november 2015 - 23:02 #8
Tak,sonalias. Det var klart svar på mit spørgsmål, så smid et svar og få pointene.
Hvis du samtidig kan komme med et bud på, hvorfor jeg med et par af opladerne oplever, at jeg kan slutte min telefon til en oplader, konstatere, at den lader, og næste dag stå op til en telefon med et batteri, der er helt afladet, så vil det være super. For jeg forstår det ikke.
Det er en Sony oplader og en Sony Z1 Compact telefon, men det er vist en oplader fra en ældre telefon. Den pågældende oplader laver ikke det nummer med andre enheder, og min telefon lader fint med de fleste af vores opladere.
Avatar billede sonalias Seniormester
26. november 2015 - 01:29 #9
Hvis din oplader lader langsommere end telefonen forbruger vil den fortsat bruge strøm. Nogle telefoner vil sige at den oplader hvis der bare måles 5v på indgangen, men måske er der ikke nok strøm til faktisk at lade telefonen og derfor siger den at den lader uden at gøre det. De nyere Xperia modeller fortæller faktisk hvis strømforsyninger (opladeren) ikke er tilstrækkelig.