Avatar billede kim1a Ekspert
01. oktober 2015 - 11:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opsamling fra flere ark - måske vba?

Har nogen af jer erfaring med en makro som løber igennem ca 100 linjer i flere ark for at plukke nogen af dem ud?

Hver måned har vi 45 forskellige ting jeg laver en månedsrapport over. Hver linje i vores bogføring har ikke detaljerne (et unikt id), så de skabes i min månedsrapport.

Nu vil jeg så gerne samle en årsrapport, eller måske rettere blot en rapport over al den aktivitet der har været på et unikt id i den periode jeg har lavet rapporterne.

I praksis ligger månedsrapporterne i en mappestruktur pr år, så jeg forestiller mig en makro som ved hjælp af en angivelse af startår kan gå igennem alle månedsrapporter og kopiere linjer med det unikke id der også vælges over i en samlet liste.

Alternativet er at samle alle linjer i en stor fil, men jeg overvejer om det bliver for tungt på sigt?
05. oktober 2015 - 10:16 #1
Ja, det kan forholdsvis enkelt løses med VBA.
Der er desværre ikke rigtig informationer (og point) nok til, at man kan skrive et eksempel til dig.
Hvor meget kan du kode selv?
Avatar billede kim1a Ekspert
05. oktober 2015 - 13:06 #2
Jeg tror jeg kan kode en del af det selv, især hvis jeg liger bliver puffet igang :-)

Altså noget med:
Åben (dokument med ældste angivelse (i praksis hedder de ÅÅÅÅ PMM - så 2015 P09 for september)
Gennemgå linjer for unikt id i kolonne x, hvis id er i kolonne x, så kopier til det åbne faneblad hvor makroen er startet i.

Mit problem er loop der læser alle linjer, måske det giver mening at åbne og sætte filter og så kopiere det der kommer frem, fremfor at gennemgå linje for linje.

Derudover så er loopet der kigger igennem alle ark der nok vil kræve mere.

Jeg har rigelig med point, så jeg giver gerne rundhåndet ud af dem, men er der ikke noget med de forsvinder snart?
07. oktober 2015 - 09:26 #3
Jeg har for noget tid siden lavet et web-cast der dækker en god del af udfordringen

https://www.anymeeting.com/WebConference/RecordingDefault.aspx?c_psrid=ED57DB80834D

Og du kan finde koden bag her:

http://www.it-fjernundervisning.dk/Info/Klasserum
Avatar billede kim1a Ekspert
07. oktober 2015 - 18:15 #4
Det ser spændende ud - smid et svar og få point, så kan jeg oprette et nyt når jeg har arbejdet igennem noget af det og støder på udfordringer :-)
07. oktober 2015 - 18:21 #5
Super :)
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2015 - 11:59 #6
Så dukkede første udfordring op : http://www.eksperten.dk/spm/1006650