Avatar billede cyfer Nybegynder
01. oktober 2015 - 14:16 Der er 7 kommentarer

Subdomain på ekstern IP - www virker ikke

Kære eksperter. Jeg har en landing page hostet på en anden server end mit root domain ellers kører på. Jeg har sat et A record op som peger på denne IP adresse med record "subdomain01.domæne.dk".

Det virker fint. Problemet er imidlertid, at det ikke virker når man skriver "www.subdomain01.domæne.dk". Hvordan løses dette? Kan det overhovedet lade sig gøre?
Avatar billede cyfer Nybegynder
01. oktober 2015 - 14:41 #1
Umiddelbart var min egen tanke at sætte et CNAME record. Men det synes jeg ikke umiddelbart virker. Måske jeg gør noget galt.
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. oktober 2015 - 15:07 #2
Her er to løsningsforslag:

1) Lav en A record for www.subdomain01.domæne.dk, som peger på samme IP-adresse som subdomain01.domæne.dk.

2) Lav en CNAME record for www.subdomain01.domæne.dk, som peger på subdomain01.domæne.dk.

Fælles for begge løsninger er naturligvis at dit subdomain website svarer på både www.subdomain01.domæne.dk og subdomain01.domæne.dk.
Avatar billede cyfer Nybegynder
01. oktober 2015 - 15:21 #3
Jeg har prøvet begge ting. Men der hvor kæden hopper af så, som jeg tolker det du skriver, at nogen skal sætte noget aktivt op der hvor jeg peger hen. Altså dem der hoster landing-pagen. Til at acceptere både med og uden www til at servere den konkrete side?

Gør det samme sig gældende både ved et A record såvel som et CNAME record? Jeg tænkte egentlig at CNAME som værende mere "inhouse" som et redirect af en art. Men det virker som sagt heller ikke for mig..
Avatar billede Spotgun Seniormester
01. oktober 2015 - 16:27 #4
Ja, hvis dine DNS ændringer er på plads, så er det givetvis der hvor din landing-page hostes, at der mangler noget opsætning.

Hvis du har adgang til et kontrolpanel af en art, kan det være du selv kan sætte det op. Prøv at kigge efter noget med "host headers" eller lignende. Ellers må du have fat i deres support, og få dem til at sætte det op for dig. Det plejer at være en nem og hurtig ændring.

CNAME records har ikke noget med redirecting at gøre. Det er blot en pegepind på en anden DNS adresse. Den funktion du sammenligner den med er et HTTP redirect, hvor en bruger f.eks. sendes videre fra subdomain01.domæne.dk til www.subdomain01.domæne.dk (eller en helt anden adresse). Det kan ikke løses direkte i DNS og kræver en webserver eller service, som kan sende brugeren videre.
Avatar billede showsource Seniormester
01. oktober 2015 - 20:46 #5
På en Apache webserver, kan man bruge ServerAlias i en vhost-config til at godtage div. adresser for et domain.

ServerName host.dk
ServerAlias *.host.dk

* betyder at f.eks. www.host.dk vil virke.
sub.host.dk, www.sub.host.dk
vil også virke.
Hvis ellers host.dk i DNS er "wildcarded", eller specifikt sat op for hver enkelt url

"hvor en bruger f.eks. sendes videre fra subdomain01.domæne.dk til www.subdomain01.domæne.dk (eller en helt anden adresse)"

forstår jeg ikke helt.

I DNS kan man jo godt lave en redirect, f.eks. indtaster en bruger malerhjælp.dk, men får så siden malerhjaelp.dk vist. D.v.s. der er ikke lavet nogen opsætning på webserver for malerhjælp.dk
Avatar billede cyfer Nybegynder
02. oktober 2015 - 09:50 #6
Hej showsource. Jeg er usikker på om du har forstået præmissen for problemet...

Problemet er ikke at henholdsvis domæne.dk og www.domæne.dk ikke virker generelt for siden. Det er udelukkende fordi et subdomæne "subdomain01.domæne.dk" er hostet hos en ekstern partner. Grunden hertil er egentlig underordnet - men det er en kampagne side som ikke har noget med hovedsiden at gøre.

subdomain01.domæne.dk virker fint med et opsat A record med henvisning til en IP adresse. Samme øvelse virker dog imidlertid ikke, når jeg gør det på www.subdomain01.domæne.dk.

Giver det mening? :)
Avatar billede cyfer Nybegynder
02. oktober 2015 - 10:07 #7
Hvad er mest korrekt at gøre og kræver mindst arbejde for dem der hoster kampagneside?

1. Sætte endnu et A record med henvisning til samme IP adresse som uden www prefixet.
2. Sætte et CNAME record med henvisning til subdomain01.domæne.dk

Og er løsning nr. 2 overhovedet korrekt forstået som en løsning? Vil det fungere på samme måde som løsning 1? Det er jo normalt et CNAME record man laver på www prefixet? Men jeg er usikker på om det fungerer, når det er en anden server end på hovedsitet der styrer dette subdomæne.