Avatar billede turbo3000 Nybegynder
02. oktober 2015 - 02:34 Der er 9 kommentarer

Billig ''server'' til SQL database?

Hej
Jeg har brug for et godt råd inden jeg begynder at investere en masse penge. :)

Kan man have en MSSQL database kørende på en billig ''server'' som fx en Win 7 PC?

Jeg har et mindre kontor med 4 arbejdsstationer, som alle gerne skal have adgang til vores økonomisystem på en mindre MSSQL Database.

Vi har ikke brug for en ægte server da alle andre systemer ligger i skyen. Og omkostninger skal gerne holdes så lave som muligt dog uden at kvaliteten bliver for ringe.

Jeg har derfor tænkt på om det vil være muligt, at lave en billig SQL-Server med f.eks. en strømbesparende Intel NUC eller lignende?

Der skal naturligvis være en god backup plan, da sådanne enheder måske ikke er så driftsikre som en ægte server.

Er dette realistisk?

(jeg beklager hvis dette spørgsmål skulle  være oprettet under hardware i stedet)

/Tak
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2015 - 02:44 #1
Afhaengig af krav til performance og krav til reliability kan du godt koere en SQLServer paa en almindelig PC.

Jeg ville nok gaa efter en billig server of ikke en PC. Billige servere er ikke ret dyre og der boere vaere bedre chance for at indmaden (harddiske, stroemforsyning etc.) klarer at vaere taendt 24x7 i aarevis.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2015 - 11:22 #2
Lav en azure konto og bestilt en azure sql database. De koster ingenting og 99,9% oppetid
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2015 - 21:03 #3
Jo, men database traffik over offentlig internet har saa sine egne udfordringer.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2015 - 13:27 #4
Typisk ikke nej - Azure databaser/VMs er ret stabile og relative nemme at få data ud af.

Desuden er dertil selv oprettet backups som man aldrig vil miste da de altid bliver replikereret ud  på mindst 3 maskiner.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. oktober 2015 - 02:59 #5
Stabilitet og backup har da intet som helst at goere med det problem som jeg paapeger.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2015 - 12:53 #6
Men det problem du påpeger har intet med noget at gøre. Der er generelt ikke udfordringer med at ligge data op på en azure sql database og slet ikke i det omfang han skal bruge vil jeg skyde på :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. oktober 2015 - 16:40 #7
Network latency paa et LAN vil vaere maaske 0.025 ms og latency over public internet vil vaere maaske 25 ms - det er en faktor 1000 stoerre latency.

Det er absolut relevant. Mangle applikationer vil ikke kunne fungere med den latency. Nogen kan. Men man kan ikke bare lave en antagelse om at deres oekonomi system vil virke.

Generelt er WAN mellem applikation og database en tvivlsom ide. Medmindre applikationen er designet til det.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2015 - 08:02 #8
Jovist, men i dette tilfælde hvor det sikkert er minimalt med data, vil det ikke være noget man mærker til.

Jeg har før brugt det, og har ingen problemer haft. Snakker vi store datamængder kan det selvfølgelig være et issue.

Ellers kan man køre en azure sql database igennem en azure vm maskine. Så kører man på deres "netværk" og så går det stærkt.
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
18. november 2015 - 14:53 #9
Latency på 25 ms til Irland eller Holland vil gøre et erp som f.eks. C5 ubrugeligt. Hvis man skal snakke Azure eller Amazon AWS, skal man benytte en terminal løsning før et erp program bliver brugbart.

Der er mange fordele ved at benytte AWS eller Azure, men man bliver nød til at gennemtænke det, og kun at flytte en database server derud, er der for mange huller i. (Med mindre der er tale om et website.)