Avatar billede Jan3 Nybegynder
02. oktober 2015 - 20:06 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Generel sikkerhed omkring arbejds Computere i hjemmet.

Jeg vil meget gerne høre om det er muligt at få lidt vejledning i hvilke malware programmer som er bedst til at beskytte en arbejds pc til daglig ?

Jeg har en PC som jeg bruger til arbejde i hjemmet, og ikke andet, dvs den bliver ikke brugt til at spille on line spil med, eller downloade film, eller hvad man nu kan finde på, den går kun på netbank, virk, skat osv samt amazon servere og så adobe creative cloud hvor de fleste filer ligger som har betydning.
(dem har man så direkte adgang til når pc'en er åben) Nogle af firmaets filer ligger på harddisken på selve computeren, men det er også det hele lige nu.
Derudover søger jeg efter en del programmerings relaterede ting også på nettet og der bliver kørt noget youtube, fra tid til anden.
Hvad skal, eller kan jeg gøre for at beskytte mit eget arbejde og selvfølgelig også de ting jeg eventuelt har liggende fra mine kunder i fremtiden.?
På forhånd tak
Avatar billede aphandersen Juniormester
02. oktober 2015 - 20:16 #1
Altså Windows Defender er et udemærket indbygget produkt (hvis du kører Windows) til en generel beskyttelse.

Herudover er det en god ide at tage løbende backup, evt. med et automatisk backupprogram.

Hvis der så kommer en trussel på din computer, kan der være specielle programmer du skal installere - men det afhænger helt af den konkrete trussel.
Avatar billede Jan3 Nybegynder
02. oktober 2015 - 22:32 #2
Ja jeg vil også gerne bruge Windows eget program (jeg bruger windows 10) og det køre også i baggrunden lige nu.
Men jeg har læst en del frem og tilbage om det her, og de fleste steder er holdningen at det ikke er nok, alene, hvilket jeg også er overbevist om det ikke er. Jeg havde defender slået til på mit win7 nogle måneder tilbage og måtte alligevel rense pc'en for en malware som hverken var blevet stoppet eller registreret af defender.
Du skriver så også at jeg skal køre nogle løbende backup ved siden af, lidt i tråd med det jeg læser andre steder, her er det så bare at enigheden blandt indlægs skribenterne stopper, og der er rigtig mange forskellige bud på hvad der ellers bør gøres og hvilke programmer som er bedst til lige det arbejde.
Jeg har tidligere fået god og kompetent hjælp her, og jeg vil også meget gerne høre hvad du foreslår som backup.
Avatar billede aphandersen Juniormester
02. oktober 2015 - 23:01 #3
Du har ret i at Defender sakker en smule bagud mht. bekæmpelse af virus, men det er en udemærket basisdækning. Så kan man installere flere programmer, hvis man ser noget mistænkeligt på computeren, som kunne tyde på en virus. Der er som regel ingen programmer der alligevel dækker 100%.

Og som sagt, så er backup den ultimative løsning hvis det går helt galt. Jeg foreslår selv programmet nævnt i artiklen nedenunder, som jeg selv bruger. Det tager simpelthen en backup af harddisken og gemmer det som en billedfil, f.eks. på en ekstern harddisk. Så kan man nemt gendanne backuppen, hvis det bliver nødvendigt.

http://www.it-blogger.dk/lav-et-image-af-din-harddisk-som-backup/

Jeg har også en Mac, hvor jeg tager backup via Timemachine, der fungerer udemærket.

http://www.it-blogger.dk/lav-automatisk-backup-i-mac-med-timemachine/

Jeg ville stole trygt på Defender + backup og så installere ekstra programmer når det bliver nødvendigt.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2015 - 00:17 #4
www.malwarebytes.org - der findes næppe noget bedre. den spærrer for en masse angreb og fanger mest i test.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 07:46 #5
I følge uvildige tester fra AV Coporative i Tyskland er Windows eget antivirusprogram ikke det bedste til at detektere vira. Og derfor har jeg altid brugt enten AVG eller Avast free som jeg kører med lige nu. Jeg er enig i at et køb af Malwarebytes til at køre ved siden af AV programmet er en rigtig god ide. Den tilpasser sig fint, og konflikter slet ikke med hverken AVG eller Avast, og den er billig http://e-gear.dk/malwarebytes-anti-malware-pro.html Dette er prisen for en livstidslicens.

Af AV programmer er der også andre gode alternativer. Så jeg vil anbefale lidt læsning her:
http://www.av-comparatives.org/
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2015 - 16:01 #6
#3 men det er en udemærket basisdækning. Jeg ville stole trygt på Defender

Man må selvfølgelig godt være uenig med Microsoft !
Men Microsoft anbefaler at man bruger et andet antivirusprogram - end deres egen antivirusprogram.

Microsoft has admitted Windows users should install antivirus above and beyond its own Security Essentials, describing its protection as merely a "baseline" that will always be on the bottom" of antivirus software rankings.

PC&TECH
http://www.pcauthority.com.au/News/358298,microsoft-security-essentials-is-just-about-good-enough---and-no-more.aspx?eid=19&edate=20130926&utm_source=20130926&utm_medium=newsletter&utm_campaign=daily_newsletter&nl=daily&eaddr=davidvidos@novaitgroup.com.au

Det skulle være letter at forbygge - end at helbrede !

I følge Cert.dk og digitaliseringsstyrelsen årsrapport for 2014 er det kun 39 procent af danskerne der tager backop af deres computer.Det er desvære noget af det mange "glemmer" at gøre.
Det giver hacker en fordel når det lykkes at låse folks data.

Cert.dk side 10
https://www.cert.dk/borgersikkerhed2014/Borgernes_informationssikkerhed_2014.pdf

Ransomware bliver mere og mere udbredt.
http://www.spywarefri.dk/forum/viewthread/88366/

Fra CNN Hans sidste tanke var : it's not got
http://money.cnn.com/video/technology/2012/10/08/t-ransomware-hackers.cnnmoney/
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 16:23 #7
#6 Ja det har jeg også læst engang Pixxel, og derfor holdt jeg fast i brug af de AV programmer jeg kendte da jeg opgraderede fra Xp til Win 8, som jo også indeholder Defender.
Avatar billede aphandersen Juniormester
03. oktober 2015 - 16:37 #8
Er fuldstændig enig i at Microsofts Defender haler bagefter andre programmer. Men når det er sagt synes jeg stadig man er bedre stillet med end backup, end et AV-program der koster penge og måske tager nogle af computerens ressourcer.

Jeg har både haft computere hvor jeg har kørt med AV-software og andre hvor jeg kun har kørt med Microsofts eget. Og der er en tendens til at dem der laver virus, altid er et skridt foran AV-software. Netop derfor er backup den eneste løsning der giver fuldstændig sikkerhed for at bevare ens data.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 16:52 #9
#8 Man behøver ikke at købe et AV program til normalt brug. De frie alternativer (Avg Avast Avira mm.) + køb af Malwarebytes vil i de fleste tilfælde være mere end tilstrækkeligt.
Jeg ser nu også tyveri af passwords mm, som noget man skal tænke på. Derfor kan jeg ikke anbefale brug af Defender, som Microsoft selv kalder utilstrækkeligt, og som tester nedgør.
Det er muligt at nogle AV programmer bruger lidt mere kraft af computeren, end Defender, men det forbrug vil jeg godt afse for en bedre beskyttelse.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2015 - 09:21 #10
#8 Og der er en tendens til at dem der laver virus, altid er et skridt foran AV-software

Det er rigtig at antivirus for mange år siden udelukkende var reaktive !

Alle antivirusprogrammer / Internet Security indeholder en heuristisk scanner og ikke bare en signatur scanner. Den heuristisk scanner er ikke baseret på opdateringer. Og sidder altså ikke og venter på at få at vide hvad den skal scannne efter. Den kan fange såkaldte 0-day malware.

Cert.dk
https://www.cert.dk/artikler/artikler/CW04022011.shtml

Her er det svage punkt
"Svagheden ligger i den traditionelle antivirusmodel, hvor der skal udarbejdes en signatur for en trussel, før programmet kan beskytte imod den.

Heldigvis har alle antivirusproducenter indført alternative metoder som supplement til signaturerne.

Heuristisk genkendelse virker på trusler, man ikke har set før, fordi den ser på typiske karakteristika ved malware."

koster penge.

Et godt købe program koster ikke alverden i dag.

billigteknik.dk
http://www.billigteknik.dk/221-antivirus

e-gear.dk
http://e-gear.dk/sikkerhed/internet-security.html

måske tager nogle af computerens ressourcer

Et cloud baseret sikkerhedsprogram ligger på en server og ikke på selve computeren. F secure er Cloud baseret. Mange programmer i dag er Cloud baseret.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2015 - 09:42 #11
#10 Interessant læsning :-)
Tak for link pixxel :-)
Avatar billede Jan3 Nybegynder
04. oktober 2015 - 15:18 #12
"Og som sagt, så er backup den ultimative løsning hvis det går helt galt "
Jeg er helt enig, og jeg har set et par computere blive redet på den måde, og med hensyn til back-up så har Windows jo systemafbildnings funktionen, jeg ved så ikke om den gør helt det samme som det software du foreslår.
Nu bliver de her systemafbildninger jo mest brugt til at fixe en pc når der er sket skade, eller man har fået samlet så meget forskelligt at det hele køre langsomt, hvilket også kan være særdeles brugbart.
I mit tilfælde drejer det sig mere om at finde en fornuftig måde at forebygge på i dagligdagen, og her har jeg fundet læsningen på http://www.av-comparatives.org/  rigtig interessant, hvilket jeg varmt kan anbefale til andre som interesserer sig for de her ting.
Dog trækker det lidt ned at ikke alle producenter ønsker at være med i de her undersøgelser, for eksempel var Malwarebytes ikke repræsenteret i  de undersøgelser som jeg så på af "real world tests" http://www.av-comparatives.org/dynamic-tests/, eller i tests vdr "anti phising" http://www.av-comparatives.org/anti-phishing-test/, firewall http://www.av-comparatives.org/firewall-reviews/, og så også de retrospective/proactive tests http://www.av-comparatives.org/retrospective-test/,
omkring "heuristic behavior", efter at jeg læste indslaget fra pixxel, tak for det :-)
Jeg tror nu stadig på at Malwarebytes er et rigtig godt program selvom de ikke deltager, muligvis ikke er blevet spurgt om de ville være med, og deres software hjalp mig sidst jeg søgte gode råd her inde.  Jeg vil dog lige kigge på de mange rigtig gode tilbud som ligger inde på e-gear, før jeg beslutter mig, og tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2015 - 15:45 #13
Malwarebytes er som sådan ikke et antivirus program, og derfor ville en test sammen med antivirusprogammer komme til at se forkert ud. Programmet koncentrerer sig om malware, som nogle Av programmer ikke er helt så gode til at detektere.

Ja det er gode tilbud. Specielt den med F-Secure synes jeg :-)
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2015 - 16:36 #14
"Windows jo systemafbildnings funktionen, jeg ved så ikke om den gør helt det samme som det software du foreslår.

Nu ved jeg ikke om du mener systemgendannelse ! Ofte vil de programmer som hacker får ind på computeren slette systemgendannelse punkter ( datoer ) så det ikke er muligt at føre computeren tilbage til tidligere tidspunkter.

"backup den eneste løsning der giver fuldstændig sikkerhed for at bevare ens data."

Ja backup bør man tage særdeles alvorlig.
Avatar billede Jan3 Nybegynder
04. oktober 2015 - 16:34 #15
Det forklare jo så hvorfor de ikke er repræsenteret i de pågældende tests.

F-Secure er også et af dem som jeg har kigget nærmere på og de klare sig også fint i de tests som de er med i, men de tilbyder også et ekstra feature med ekstra beskyttelse når man er på netbank eller lignende, Kaspersky tilbyder også denne ekstra funktion.

Der er muligvis den samme beskyttelse i nogle af de andre programmer, de kalder det så måske bare noget andet, jeg er ved at gå dem igennem nu for at se hvad jeg tror vil være bedst for mig.
Avatar billede Jan3 Nybegynder
04. oktober 2015 - 17:11 #16
Jo det giver mening at hvis man vil blokerer/krypterer folks filer eller lignende, at man så også husker at slette evt systemgendannelses muligheder nu man er i gang.
Jeg har i den forbindelse også kigget lidt på om de forskellige udbydere også tilbyder back-up i en eller anden form, ellers vil jeg kigge nærmere på det ovenstående link eller noget lignende.
Mine filer er også altid blevet kopieret regelmæssigt og alt arbejde bliver også lagret andet steds, hvis det skulle gå helt galt.
Jeg er bare i en situation lige nu hvor jeg nok bør tage skridtet længere med de ting som jeg skal bruge pc'en til i fremtiden, som nok kræver lidt ekstra sikkerhed mht til håndtering den daglige gøren og laden med betalinger osv.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2015 - 17:14 #17
Opdatering af programmer er også vigtig - særlig tredjepartsprogrammer . Microsoft opdatere kun microsoft programmer

Heimdal
https://heimdalsecurity.com/da/

Secunia PSI
http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/
Avatar billede Jan3 Nybegynder
04. oktober 2015 - 17:13 #18
i forbindelse med ovenstående, tænker jeg også på hvilke programmer som kører bedst sammen ?
Ville Malwarebytes kunne køre upåklageligt sammen med for eksempel F-secure eller Kaspersky?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2015 - 17:16 #19
F-secure eller Kaspersky

Ovenævnente er en pakkeløsning som efter min mening ikke behøver mere sikkerhed tilføjet.
Avatar billede Jan3 Nybegynder
04. oktober 2015 - 17:41 #20
Okay, det vil så sige at der kunne være flere brugbare løsninger :

Eksempelvis free Malwarebytes og free AVG, sammen med et betalt heimdal ?

Eller købe et komplet program som for eksempel F-Secure, eller en anden som også har styr på det, evt med Mawarebytes ved siden af ?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2015 - 22:33 #21
#20 Free Malwarebytes kører ikke realtime sammen med AV programmet, så hvis du vil have den optimale løsning med det frie AV program og Malwarebytes skal du købe Malwarebytes.

Men til en pris på 169 kr for et år til tre computere er F-Secure vel et tilbud man absolut bør overveje.
Jeg overvejer i hvert fald at købe det.
Og jeg er enig i at så behøver man ikke Malwarebytes ved siden af realtime.
Avatar billede Jan3 Nybegynder
05. oktober 2015 - 09:58 #22
#21 Det endte så også med at blive realtime løsningen fra F-Secure jeg valgte, og nej det er ikke dyrt taget i betragtning hvad man får for pengene.

Selvom man valgte et AV program som kostede mere ville det stadig være rimeligt for sikring af ens pc'er i hjemmet i et år.
Havde det været vore lejlighed eller hus vi fik sikret til den pris ville vi nok springe til med det samme, jeg tror bare lige man skal vende sig til at betale for sådanne ting her.

Det første program jeg brugte til min PC var da også et free software fra Spybot search & destroy, det fungerede fint i mange år sammen med blandt andet windows eget AV i Vista, senere blev Spybot så også et betalings program, men af en eller anden grund begyndte de at lave programmer som ikke rigtigt fulgte med de andre, efter at have været helt fremme i starten, jeg tror et af de første tilgængelige free AV software. Her er PC World's samlede vurdering af det de leverer i dag http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2412372,00.asp

Til slut lige et praktisk spørgsmål vdr de tråde som jeg har herinde, skal jeg gøre noget for at lukke dem og give point for svarene ?

Og tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2015 - 12:12 #23
Hvis du vil give point til nogle, så bed dem du mener har kommet med en løsning, om at lægge et svar - som giver dig mulighed for at give point.

Du kan godt bede flere om at lægge et svar - eller for af lukke tråden lægge et svar og give dig selv point.

Eksperten.dk vil blive ved med at sende dig mail om at du har en tråd er er "åben" hvis den ikke bliver lukket.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2015 - 12:44 #24
Min egen kombination af sikkerhed består af F Secure Internet Security + Heimdal free. Heimdal opdatere de programmer der aktuelt bliver brugt af hacker. Listen af programmer som Heimdal opdatere varier.

I modsætning til Secunia PSI der opdatere alle programmer på computeren.

Jyllands-Posten. Lidt ældre artikel men stadig aktuel.
http://jyllands-posten.dk/livsstil/digitalt/computer/ECE5726301/tredjeparts-programmer-er-de-farligste/
Avatar billede Jan3 Nybegynder
07. oktober 2015 - 23:19 #25
#24 Tak for de sidste oplysninger, jeg syntes bestemt at jeg har fået et meget brugbart svar på mit spørgsmål, endnu engang :-)

#23 Skal jeg markere i "Svar (til løsninger og pointgivning)" først og så bede, i det her tilfælde dig(pixxel) om at lægge et svar jeg kan give point til, og gøre det samme for min sidste tråd hvor det var 220661 som var den der gav løsningen på problemet ?
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2015 - 04:48 #26
Omvent, du beder mig om at lægge et svar ;-)