Avatar billede Bostrup66 Novice
03. oktober 2015 - 13:58 Der er 6 kommentarer

Skifte harddisk

Hej
Har mistet min Recoverydvd til Compaq computer.
Er nødt til at skifte harddisk. Hvordan gør jeg?

Skal lige sige at den gamle kører lige nu.

PRoblemet er at jeg har lavet en recovery før og den derfor ikke vil igen.

Jeg har opdateret til win10 for nylig så jeg ved ikke om jeg kan bruge det nummer som står under om computeren?

den står som at udgave er :Windows 10 home
og så står det nummer med 25cifre.

Er det nok?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. oktober 2015 - 14:39 #1
sæt den nye disk på via usb, og lave en 1:1 kopi (clone/image) af originalen. Derefter byt harddisk, og brug evt den gamle til backup.
usb-dims, fx https://www.avxperten.dk/harddisk-kabinet-35-tm/sata-dobbelt-harddisk-dock.asp
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2015 - 15:25 #2
Så vidt jeg forstår, når  du har opgraderet til windows 10, bliver dit bundkort registreret hos Microsoft og skulle derfor ikke kræve Nøgle ved geninstallation.
Så hvis du vil lave en ren installation, altså ikke gemmen noget, så skulle du kunne lave en windows 10 Iso som du brænder til DVD eller USB til installation.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Men man skal selvfølgelig lave backup af det man vil gemme, og har man en ekstra HDD kan man jo for en sikkerheds skyld lave en 1.1 kopi der. Eller simpelhen lave et Image.
F.eks. med AOMEI http://filehippo.com/download_aomei_backupper/
Avatar billede Bostrup66 Novice
08. oktober 2015 - 12:21 #3
Når nu man skifter harddisken skal der så installeres noget på denne inden man bruger win10 disken som er lavet efter ovenstående?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. oktober 2015 - 12:40 #4
Den vil køre som den originale, bare uden evt fejl i hardware. Hvis du skifter til større disk, så er der muligvis et ubrugt område på den nye. Du kan så udvide partitionen så du får den ekstra plads i brug.
Avatar billede Bostrup66 Novice
09. oktober 2015 - 14:32 #5
Her tænkte jeg på måden Roundandbald nævnte.

Skal man først installere win 7 også win 10?

Og skal jeg have andet ind på harddisken før disse?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. oktober 2015 - 14:53 #6
da du allerede har win10, så kan du med en ny disk i samme maskine bare installere win10 direkte (fra dvd/usb-stick). Herefter evt drivere og programmer. Så har du også en 'ren' opsætning.