Avatar billede Psymon Nybegynder
03. oktober 2015 - 16:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Alienware Aurora (stationær) vil ikke sende billede på skærmen

Hej!

Jeg har en Alienware Aurora som ikke kan starte - eller, det kan den godt. Men den sender ikke billede op på skærmen. Derudover lyser den ikke i "alienhovedet" på kabinettet, som normaltvis lyser konstant når den bliver tændt.

Jeg tænker bare, om det er grafikkortene der er brændt sammen, eller om det kan være andet? Måske MB'et? (Håber jeg dog ikke...) Umiddelbart lyder den normal når man tænder den, blæserne kører som de skal.

Inden den fik problemet, havde den engang imellem nogle udfald, hvor skærmen fik en masse sort/grå streger på tværs af hele billedet og derefter stoppede signalet. Jeg tænker om det kan være et tegn på grafikkortene var på vej til at stå af? (eller om ikke andet, så det ene - mener det er Radeon HD5770, de sidder i Crossfire)

Håber én af jer kan hjælpe! :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 16:29 #1
er maskinen beskidt indeni, og kører blæserne på fuld fart efter kort tid?
Avatar billede Psymon Nybegynder
03. oktober 2015 - 17:15 #2
Blæserne kører meget almindeligt, de plejer faktisk at køre op på 100% indtil den er bootet op, og inde i Windows. Men nu kører de på lavt blus hele tiden.

Nej, den er ikke beskidt indeni, har for nyligt endda ekstra støvsuget den bare for at være helt sikker på der ikke er noget at komme efter.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2015 - 18:04 #3
Hvilken strømforsyning sidder i, og hvor kraftig er den?
Avatar billede buddy45 Juniormester
03. oktober 2015 - 18:20 #4
Hej,

Fungerer det i fejlsikret tilstand?
Avatar billede Psymon Nybegynder
03. oktober 2015 - 18:21 #5
Fabriksstrømforsyningen, jeg kan ikke umiddelbart aflæse hvilken watt den er på. Men hvis man søger på maskinen og årgangen (2011) fremgår disse data:
AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Avatar billede buddy45 Juniormester
03. oktober 2015 - 18:33 #6
Avatar billede Psymon Nybegynder
03. oktober 2015 - 18:55 #7
Der er en masse ting man kan prøve, jeg har lige prøvet at afmontere begge videokort og sætte dem tilbage på plads. Det hjalp ikke. Jeg har desværre ikke mulighed for at måle om grafikkortene får strøm, men jeg tænker stadigvæk det næsten må være det som er galt (altså at kortene er brændt af)

Ville selvfølgelig også være træls, at skulle smide en tusse efter et nyt, og så det ikke er dér problemet ligger :D
Avatar billede Psymon Nybegynder
03. oktober 2015 - 18:56 #8
Nej, jeg kan slet ikke få noget billede på skærmen, så fejlsikret tilstand er desværre ikke en mulighed. :(
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2015 - 00:11 #9
Tjek med et voltmeter at strømforsyningen giver de spændinger den skal. Det havde jeg testet før jeg havde bestilt et nyt grafikkort.
Avatar billede Psymon Nybegynder
04. oktober 2015 - 10:31 #10
Jeg spørger nok dumt nu - men hvorhenne på MB skal jeg teste det, eller er det direkte på PSU'en? Kan du evt finde et billede online af det? :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2015 - 10:50 #11
Billedet til venstre viser det 24 bens stik der sidder på bundkortet.
http://www.smpspowersupply.com/connector_atx_pinout.GIF

Sort er stel

Orange skal have 3,3 volt
Rød skal have 5 volt
Og gul skal have 12 volt

værdier behøver ikke være 100% men skal lægge tæt på.
Avatar billede DellLytter Nybegynder
05. oktober 2015 - 12:49 #12
Hej Psymon

Det lyder som om problemet kan ligge 2 steder: Selve skærmen eller grafikkortet. Har du eventuelt en anden skærm eller kabel du kan prøve med? Måske et andet grafikkort?

Ser du eventuelt nogle LED indikatorer der lyser, eller afgiver maskinen en form for bipkode?

Før dette problem opstod, oplevede du så andre performance relaterede problemer, eller kørte blæserne eventuelt mere/hurtigere end normalt, så maskinen blev varm?

Jeg vil til at starte med anbefale at du fjerne alle eksterne enheder tilsluttet til computeren, samt strømstik, for derefter at holde power knappen nede i 10-15 sekunder, for på den måde at fjerne al tilbageblivende strøm fra maskinen. Prøv herefter at genstart maskinen og se om det har ændret noget.

Prøv eventuelt at send mig dit servicetag i en privat besked, så vil jeg se hvad jeg eventuelt kan tilbyde dig.

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2015 - 16:15 #13
Tak Karina fordi du kom forbi :-)
Avatar billede Psymon Nybegynder
02. november 2015 - 07:55 #14
Hej alle

Jeg skiftede grafikkortet, og nu kører den igen. :-)

Tak for jeres svar. 220661, smider du lige et svar så jeg kan acceptere? Du forslog jeg skulle teste grafikkortet :-)

Labtech lånte mig et som jeg kunne teste med iøvrigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2015 - 17:04 #15
Super :-)