Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2015 - 18:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Win10

Hej Eksperter.

Nu har jeg haft windows 10 ikonet stående nede i højre hjørne i lang tid. Hvis jeg nu beslutter at opgradere min gamle win 8 til win 10.

Hvad vil der ske med mine eksisterende filer på computeren, vil de forblive der hvor de er uden at blive slette? Altså alle mine billede osv.

Hvis jeg opgradere, hvad vil der så ske med win8? vil den blive slettet, eller vil  man så have 2 styresystemer på en gang?
Avatar billede jensenjs Juniormester
05. oktober 2015 - 20:16 #1
Først og fremmest så tager du baskup af dine data uanset hvad og gerne eksternt på USB eller dvd osv.

Men det er muligt at opgraderer til W10 uden at du mister hverken data eller indstillinger.

Men som med alt andet så er der en risiko for at noget går galt, det kan være lige fra strømmen der går til en hardware der ikke gider lege med af forskellige årsager.

Det er dog sjældent, men det er sket, jeg har gennem rigtig mange år med IT både provat og som professionel oplevet ting der er gået galt, (og lige til diverse der begynder på det er også det og det system) så har jeg oplevet det hele vejen rundt.

SÅ TAG BACKUP AF DINE DATA inden opgraderingen, uanset om du vælger en opgradering hvor du har mulighed for at beholde data.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. oktober 2015 - 20:19 #2
Hvis du tager en standard-opgradering, så bevares alle data. Og din win8 placeres i en mappe for sig (du kan ikke køre den). Du har så 30 dage til at vælge, om du vil fortsætte på win10, eller gå tilbage til win8 (se i stifinder - så længe mappen windows.old findes har du muligheden)

Jeg vil anbefale, at du tilkobler din eksterne backupdisk (det har du vel), og laver et image af win8. Så kan du gå tilbage når/hvis du vil uden tidsbegrænsning (dog vil dine data så sættes tilbage til da du lavede image). Hvis du ikke opgraderer indenfor et år, så taber du muligheden for en gratis win10, og så er der kun mulighed ved at købe win10 (ca 1000kr).
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2015 - 21:02 #3
Tak for jeres var begge 2. Så må jeg heller kommer i gang.
God aften til jer og kom med et svar begge så deler jeg point.
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2015 - 15:21 #4
Da ingen af jer svare tager jeg pointene tilbage igen. Men tak for hjælpen