Avatar billede lasse4160 Nybegynder
06. oktober 2015 - 11:42 Der er 2 kommentarer

Switch default-gateway

Hvornår skal man bruge default-gateway på en switch?

Altså fx:
interface VLAN1
ip address xxx.xxx.xx.x
no shutdown
exit

vs.

interface VLAN1
ip address xxx.xxx.xx.x
no shutdown
exit
ip-default-gateway xxx.xxx.xx.x
exit

Hvilken en skal man bruge til hvad? og hvorfor?
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
07. oktober 2015 - 12:24 #1
Er det ikke noget med at man kun bruger ip-default gateway  hvis man skal fjernstyre switchen?
Avatar billede cht22 Professor
11. oktober 2015 - 19:51 #2
Ja IP-adressen på switchen bruges kun til at fjernstyre. Jeg vil hellere kalde det administrere switchen.

ip-default gateway bruges til hvis det skal være muligt at få forbindelse til switchen fra andre subnets eller til andre subnets. Den har kun formål hvis der er angivet IP-adresse på switchen.