Avatar billede Muggin Nybegynder
07. oktober 2015 - 16:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ghost image

Hej

Jeg arbejder på et bosted hvor vi har 2 computere stående som brugerne kan bruge, men problemet er at de ofte bruger dem til det de ikke skal og så skal der nyinstalleres.

I mine unge dage kunne man lave et ghost image man kunne starte op fra, så man fik en frisk installation hver gang, men tænker der måske er kommet nye smarte ting til.

Det jeg vil have er så meget kontrol det er muligt uden at skulle ud i en RIS server. Jeg tænker administrator kodeord i BIOS og til installation men hvad kan jeg ellers gøre?

Fysisk tænker jeg at låse selve computeren ind så der ikke kan sættes usb eller cd i. Den skal overvejende kunne bruges til søgning af bolig, email facebook.. Ja surf i almindlighed.

På forhånd tak.
Avatar billede jensenjs Juniormester
07. oktober 2015 - 17:04 #1
Der er bedre og nemmere muligheder da det kun drejer sig om to computere.

Horizondatasys.com

Her kan du anskaffe programmet RollBackRx
Det er genialt til reetablering af en PC.

Det tager kun nogle få sekunder, og du er tilbage til det sted i historien du selv har valgt.

Som en start kan du hente home versionen gratis.
Den har nogle begrænsninger, men viser dig fuldt ud hvad der er tale om.

Lige nu er den ikke Windows 10 kompatibel, men der kommer midt i denne måned et patch af version 10 så den også kan køre på Windows 10 maskiner, senere kommer der en helt frisk version der er udviklet direkte til Windows 10 og er bagud kompatibel.

Men prøv først home versionen og se om det er noget og er det sagen så vent til januar med at investerer i den nye W10 kompatible version.

Læs og lær om det.
Du kan finde dem alle her, nederst er den gratis home version.
http://horizondatasys.com/en/DownloadsAndTrials.aspx

Men igen læs om dem og lær dem at kende.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2015 - 17:26 #2
Jeg skal ikke udtale mig om  RollBackRx men hvis du vil have noget i retning af Nortons Ghost, kan du få et lignende, men med nyere bruger interface gratis: http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Men du kan også betale for Norton Ghost:http://www.symantec.com/page.jsp?id=ghost
Der findes mange på nettet, både gratis og betalings programmer.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2015 - 17:31 #3
Ps. Nå den med Norton var ikke så god.
Norton Ghost
Symantec has discontinued Norton Ghost. You can purchase Norton Ghost until April 30, 2013,
Avatar billede jensenjs Juniormester
07. oktober 2015 - 17:48 #4
#3
Der kan Macrium Reflec gøre det mindst lige så godt, jeg har både Rollback 2*5 licenser + 5 Drivevaccine licenser fra Horizondatasys.com
Og gennem flere år har jeg sparet rigtig meget tid på unødvendige utallige reinstallationer,

Og jeg bruger også Macrium Reflect ved nyinstallationer hvor jeg altid har lavet et totalt image enten af hele disken eller af samtlige nødvendige pattitioner der er nødvendige for med W10 i tilfælde af disk nedbrud, der hjælper hverken det ene eller det andet, og kun en nu disk og tilbageførsel af systemet.

Men jeg kan da også anbefale dig at prøve RollBack home, og se hvad den kan, mange timers/dages ærgrelser er sparet.

MEN IGEN vær opmærksom hvad man gør, det er ikke så farligt, men forståelse for IT er nok et must hvis man vil være mere teknisk.

Så har du en installation i overskud, så eksperimenter med den.

Man skal tænkelogisk, men det gætter jeg på at du helt sikkert gør ud fra dine mange skriverier herinde :-)

JA, jeg laver lidt reklame forRollback, og nej jeg får ikke noget for det, jeg vil bare gerne hjælpe andre, men jeg foretrækker først og fremmest at udbrede min viden om det til de jeg ved kan finde ud af det, nogle vil nole ikke IT kyndige kan godt blive forvirrede over de mange muligheder og fare vild, så jeg og vi der har RollBackRx har brug for flere kyndige der kan afhjælpe de problemer andre kan løbe ind i.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2015 - 18:05 #5
Macrium Reflect, ja hvorfor ikke, AOMEI var bare et eksempel:-)
Avatar billede jensenjs Juniormester
07. oktober 2015 - 18:50 #6
Og et rigtigt godt eksempel, jeg har den selv, men har ikke prøvet at lave et totalt image af en W8-W8.1-W10
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2015 - 19:01 #7
Jeg har også selv prøvet AOMEI og den kører udmærket.
Men det var bare for at prøve, har i forvejen Paragon HDD manager og
Acronis Thrue Image, det må være nok.
Jeg kan ikke anbefale Paragon free, fordi man ikke kan verificere det image man har lavet, og det mener jeg man bør have mulighed for.
Jeg finder i det hele taget, at Paragons bruger grænseflade er gammeldags og bøvlet for en førstegangs bruger.
Avatar billede Muggin Nybegynder
07. oktober 2015 - 21:13 #8
Hej

Tror det skal være rimeligt brugervenligt. Det er ved at være nogle år siden (12) jeg tog min IT administrator uddannelse så er lidt rusten :) Men der er nogle bud at arbejde med. Tak for alle svar.
Avatar billede Muggin Nybegynder
07. oktober 2015 - 21:14 #9
Tak for svar