Avatar billede hanibald Mester
07. oktober 2015 - 20:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

XAMPP PHP SELECT på tekstfelt

php 5.6.12 (indlejret i xampp)

Jeg er lige begyndt at bruge en ny installation af XAMPP.

Select fra varchar-felt i MySql giver problemer (eks 1):

eks 1:
$query = "SELECT * FROM stammenu where stm_niveau01='$stm_niveau01' ";
Ved selektion af tekst: Antal = 0
Ved selektion af tal: Antal = 0

eks 2:
$query = "SELECT * FROM stammenu where stm_niveau01=$stm_niveau01";
Ved selektion af tekst: Unknown column 'a' in 'where clause' ('a' = værdien i DB-feltet)
Ved selektion af tal: Antal = det korrekte antal og der er trukket korrekte data til visning i en while-løkke.

Som det kan ses giver eks 1 ikke noget udtræk, mens eks. 2 giver udtræk, når jeg selekterer på tal.

Jeg har ikke observeret problemer, når jeg trækker på tal fra INT-felter

Nogen der har en forklaring / løsning på min situation?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. oktober 2015 - 20:33 #1
hvis feltet er VARCHAR saa skal der '' omkring det du soeger efter
Avatar billede hanibald Mester
08. oktober 2015 - 10:55 #2
Det er der også i eksempel 1
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2015 - 02:37 #3
du soeger paa 'a' og der er raekker i databasen hvor feltet har vaerdien 'a' uden noget hverken foran eller bagefter?
Avatar billede hanibald Mester
09. oktober 2015 - 16:15 #4
Jeg har 3 records i databasen:
2 med værdien '99'
1 med værdien 'a'

De er indlagt med MySqlAdmin
Avatar billede hanibald Mester
20. oktober 2015 - 16:02 #5
Jeg har (forlængst) fundet fejlen et helt andet sted.

Vil du sende mig et svar, så vi kan få pointene på plads?
Avatar billede hanibald Mester
05. november 2015 - 21:41 #6
Svar