Avatar billede Helena13 Juniormester
08. oktober 2015 - 13:39 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Forlængelse af video'er fra mini dvd'er over på hard disc: Ny problemstilling

Efter hjælp fra eksperterne herinde er det lykkes mig at få PC'en til at kunne afspille mine mini DVD'er, efter jeg fik guidelines til at finalize DVD'erne korrekt. Så nu kører dette upåklageligt :-).
Men så opstår en ny problemstilling: jeg kan ikke kopiere video'erne direkte over på PC'en :-(. Selve DVD'en består af mange små film, som åbenbart er samlet i 3 VOB filer. Hver VOB fil indeholder en masse kapitler (som er de små film), og hver VOB fil kan varer op til 30-40 minutter, når de afspilles i WMP.
Når jeg så kopiere de tre VOB filer til PC'en, varer VOB filerne kun 17-22 sekunder, og der er kun 1-1,5 kapitler (små film) med.
Jeg har endda forsøgt at rippe DVD'erne via et program, og der sker det samme.

Hvorfor kan jeg ikke kopiere det hele ned? Hjææælp
Avatar billede eurositi Ekspert
08. oktober 2015 - 14:14 #1
Installér MakeMKV. (http://www.makemkv.com).
Det gi'r sig selv, hvad du skal gøre.
Programmet gi'r dig én videofil i nøjagtig samme kvalitet, som på DVD'en. Filen er i MKV (Matroska) format. Den kan du afspille med VLC (www.videolan.org/vlc) og mange andre medieafspillere.

Du kan også afspille den i Windows Medieafspiller, hvis du installerer codec pakken hér: http://www.cccp-project.net/
(den er sikker og indeholder ikke mere, end dét, du skal bruge).

Hvis du kører Windows 10, behøver du ikke at installere noget.

Hvis du ikke ka' li' MKV-formatet (det kan iPads og iPhones f.eks. ikke (men alle andre kan godt), kan du bruge programmet XMedia Recode til at skifte formatet til MP4.
Avatar billede Helena13 Juniormester
08. oktober 2015 - 21:58 #2
Hold da fast - det virker bare SÅ fint :-).

Filerne blev simpelthen automatisk gemt på min tilsluttede eksterne hard disc, og jeg kan både afspille video'erne i fuld længde i Realplayer og WMP (efter jeg downloadede og installerede codec pakken) :-).

Så problemet er løst til UG og det kører bare :-).

Tusind tak for den store hjælp :-). Nu kan jeg komme af med alle de dvd'er, der står og fylder.

Hermed point til dig, Eurositi :-).
Avatar billede eurositi Ekspert
10. oktober 2015 - 11:51 #3
Rigtig godt at høre. :)
MakeMKV tager en 1:1 kopi af hvert video/filmspor på DVD'en. Der ændres ikke på noget - det er derfor, det går ret hurtigt. Bemærk også, at programmet kan gemme flere lydspor eller undertekster på flere sprog i filen. Hvis du afspiller filen med VLC (www.videolan.org/vlc) eller Media Player Classic, kan du selv slå underteksterne til/fra.

Programmet opdateres løbende, så hvis du pludselig får at vide, at din version af programmet er for gammel, opdaterer du bare gratis til den nyeste version... Der er ingen spyware/malware/virus i programmet.

Hvis du en dag får behov for at mindske størrelsen på filerne (tabsfri en DVD-film fylder typisk 5-7 gb) ned til f.eks. 1 gb uden særlig synligt kvalitetstab, kan du bruge XMedia Recode (www.xmedia-recode.de). Dette program kan også bruges til at skifte filformat (f.eks. til MP4).

Selv om MKV (Matroska) er kendt som et "piratformat", er det selvfølgelig helt lovligt. Faktisk er det lige nu ved at blive anerkendt som bevaringsformat til professionelle arkiver.
Ligesom MP4, WMV, MOV, AVI osv. er det en såkaldt "container", som man kan putte forskellige slags lyd- og videospor ind i. MKV er dog det eneste format, som tillader ALLE typer af lyd og video. F.eks. er DTS-lydsporet som regel det bedste på en DVD-film. Dét lydformat kan man kun komme i en MKV-fil.