Avatar billede repsakasper Juniormester
09. oktober 2015 - 11:25 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Sletning af unødvendige rækker i excel

Hej Eksperter

Af en eller anden grund, så fylder 2 af mine faner i et excelark flere hundrede tusinde linjer, hvoraf det kun er de første 50.000 som reelt set bliver brugt.

Resten er tomme, og indeholder ingen informationer.

Jeg har prøvet at markere alle rækker, og trykke slet rækker, men de forsvinder ikke. Jeg har også prøvet at rydde alt indhold i cellerne for disse rækker, men intet hjælper.

Hvordan får jeg dem væk? Siden de kom på, er mit excelark blevet så vanvittig langsom.
09. oktober 2015 - 11:51 #1
Fra Excel 2007 og frem indeholder et ark pr. automatik 1.048.576 rækker. Sletter du et antal rækker indsættes automatisk et tilsvarende antal tomme rækker nederst.

Du kan med andre ord ikke begrænse antallet af rækker. Tomme celler gør IKKE dit regneark langsommere.

Hvis beregningstiden for en projektmappe er meget stor, er det typisk en uheldig anvendelse af funktioner, f.eks. er xOPSLAG()s-funktionerne typisk meget belastende.

Uden at kende din opgave vil jeg foreslå, at du kritisk gennemgår de anvendte formler i projektmappen.
Avatar billede repsakasper Juniormester
09. oktober 2015 - 12:48 #2
Det er desværre ikke korrekt. - Selvom jeg ikke kan præcis forklare hvorfor min er langsom.

Jeg har prøvet at kopiere alle data og formler, og sætte ind som værdier, således, at der ikke længere er nogen formler, men den er stadig voldsom langsom. Hvis jeg nøjes med at kopiere de rækker, hvor der er værdier/data og sætter det over i et nyt dokument, så er det nye dokument ikke langsom.

Altså, de to dokumenter er fuldstændig identiske, bortset fra, at den ene har vanvittig mange ekstra rækker i 2 af fanerne, hvor der ingen data er. Dette er altså ikke tilfældet i nogen af de andre faner, eller det andet dokument. Ergo, vil jeg jo konkludere, at problemet skyldes af disse tomme rækker....?

*for at præcisere. Ja, jeg ved godt excel har x antal rækker som standard, men normalt, så bliver disse ikke vist, medmindre der er data i. Altså; hvis man kigger på scroll linjen over til højre, og trækker i den så man scroller helt ned, scroller man kun ned til den sidste linje/række med data. Men i to af mine faner, scroller den altså HELT ned til enden af excelarket. Det virker altså for mig at se, som om at excel tror der er data i felterne, selvom der ikke er det...?
Avatar billede buddy45 Juniormester
09. oktober 2015 - 12:56 #3
Du kan også slå Automatisk genberegning fra under Indstillinger - Formler.
Du kan så genberegne manuelt (F9) når du er færdig med at indtaste. Meget nyttigt i tunge regneark.
Avatar billede finb Ekspert
09. oktober 2015 - 13:03 #4
I vba kan de evt. set'e (set) og navngive række 1-50.000
og så kun beregne i det range.
Avatar billede repsakasper Juniormester
09. oktober 2015 - 13:07 #5
Buddy45: Ja, det har jeg også ofte slået til, men det hjælper ikke så meget når det alligevel tager en halv time eller mere for excel at regne det ud. Og mit problem er, når den er begyndt at regne, hvad enten den gør det automatisk, eller manuelt - Jeg vil gerne have den stoppet, hvis det tager for lang tid.

Finb: Er ikke så stærk i VBA, men hvis det er eneste løsning, kan det jo være det er noget jeg må lære. :)
Avatar billede supertekst Ekspert
09. oktober 2015 - 13:23 #6
Hvor "lander" du hvis du i første række trykker Ctrl+End?
Avatar billede finb Ekspert
09. oktober 2015 - 13:24 #7
Jeg har ikke lige tid,
men spørg her på eksperten,
om der ikke er en venlig sjæl,
det er ikke en stor opgave.
Avatar billede repsakasper Juniormester
09. oktober 2015 - 13:39 #8
Supertekst: Hvis jeg trykker Ctrl+End i de to faner jeg omtaler, som har fejlen/problemet, lander jeg i række 1.048.576.
Mine data, altså antallet af relevante rækker, er kun 8133 i den ene, og 38851 i den anden.

Hvis jeg i de andre faner trykker Ctrl+End lander jeg i den pågældende række, hvor mine data går til, f.eks. række 46977.
Avatar billede supertekst Ekspert
09. oktober 2015 - 13:42 #9
Kunne der ikke være blanke i cellerne?
Avatar billede repsakasper Juniormester
09. oktober 2015 - 14:04 #10
Hvad mener du med blanke?
Jeg har prøvet at markere ALLE de tomme rækker under min data, og så trykke Delete, slette rækker, slette indhold osv osv. Men uden held.
Avatar billede supertekst Ekspert
09. oktober 2015 - 14:23 #11
Mellemrum om du vil. Hvis du f.eks. har hentet data fra anden kilde kan der være en blank i hver celle. I det tilfælde er en celle ikke tom.

Kunne du evt. uploade de sidste par rækker (1.048.576)?
Du er også velkommen til at sende dem. @-adresse under min profil.
09. oktober 2015 - 14:49 #12
For at opdatere det range, Excel opfatter som anvendt, kan du
- slette alle rækker under de anvendte
- slette alle kolonner til højre for de anvendte
- kør VBA-koden:
      ActiveSheet.UsedRange
Avatar billede repsakasper Juniormester
09. oktober 2015 - 15:17 #13
Jeg vil lige teste Eriks forslag først, hvis ikke dette virker, vender jeg tilbage til dig, Supertekst.

Men da jeg har fri nu, bliver det nødt til at vente til i næste uge, håber det er i orden med jer :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. oktober 2015 - 15:29 #14
Hvis for eksempel L8133 er den længst nede og længst til højre celle du har brug for så gør følgende:

I navnefeltet (til venstre for formelfeltet) skriver du:

Tryk Enter
Tryk på Ctrl - (to-tast-kommination med Ctrl og minus)

I navnefeltet skriver du M:XFD
Tryk Enter
Tryk på Ctrl - (to-tast-kommination med Ctrl og minus)

Gem filen.

Sidste punkt er vigtigt, ellers hjælper sletningen af rækker og kolonner ikke.
Avatar billede supertekst Ekspert
09. oktober 2015 - 15:45 #15
Ok..
Avatar billede repsakasper Juniormester
14. oktober 2015 - 09:28 #16
Så er jeg tilbage.

Jeg har nu testet, og det der virkede bedst (og nemmest for mig), var forslaget/løsningen fra XL-Enthusiast.

Hvis du vil ikke et svar, så kan jeg tildele point.

Tak for alle forslagene til jer andre! :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. oktober 2015 - 11:50 #17
OK.