Avatar billede stenovitz Praktikant
09. oktober 2015 - 17:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opstart kommer ikke videre end BIOS med bestemt HDD tilsluttet

Hej

Én af mine harddiske begyndte for nyligt at blive sløv, desværre min backup HDD. Nå, men det lykkedes mig at tage backup af vel. 99% af data til andet drev.

- Herefter slettede jeg partitionen, formatterede på ny. Nu stod den som tom, og jeg kunne kopiere filer over på den igen.

Jeg blev imidlertid nysgerrig for at tjekke om det var hardwarefejl, så gjorde flere ting:

- kørte en CHKDSK /r /f ved opstart, hvor den fandt en række dårlige sektorer.

- kørte herefter en grundig scan med TestDisk 7.0(http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk). Dette tog ca. ½ døgns tid.

Efter denne scan hvor der kom flere options i TestDsk, gik min PC på pauseskærm og min kæreste kom desværre til at trykke på powerknappen, så PC'en genstartede.

- herefter kommer man ved opstart kun frem til BIOS logoet. Man kan ikke komme videre herfra, heller ikke ind i BIOS'en!

Kun når jeg tager SATA-kablet ud af pågældende HDD kan jeg starte mit OS op (Win7 64bit)!

Jeg har ingen anelse om, hvad der er gået galt. Måske er der blevet skrevet en master boot record til pågældende disk, som så træder i kraft, når den er tilsluttet?

Nogen, der har en god ide til hvad jeg gør. I "gamle dage" med DOS kunne man jo anvende FDISK /MBR, men ved ikke lige, hvad jeg gør her.

Disken er en alm. SATA Seagate Barracuda model ST3000DM001 (3TB)
Avatar billede stenovitz Praktikant
09. oktober 2015 - 17:41 #1
For the record: jeg har forsøgt følgende, uden held:

- clearing af CMOS på mit bundkort (ASUS P8Z77V-LE)
- write af TestDisk MBR til første sektor på min systemdisk
Avatar billede stenovitz Praktikant
09. oktober 2015 - 19:13 #2
Well, jeg fandt ud af det selv.

-> aktiverede hot swap for pågældende SATA slot
-> Gik i diskmgmt.msc og erkendte at 'nogen' havde lavet en MBR på disken så den ikke var bootable!
-> Konverterede disken til GPT, hvorved jeg kunne formattere den som enketstyks 3TB partition

Pyh...
Avatar billede stenovitz Praktikant
09. oktober 2015 - 19:18 #3
Jeg lukker hermed tråden igen.