Avatar billede ranni Forsker
12. oktober 2015 - 11:50 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Geninstl. af OEM Win 7 pro

Hej.
Så er jeg på`en igen ! !
Min PBell røg på gulvet for et års tid siden.
Købte en ny HDD og 1 Win 7 pro OEM.
Den har nu arbejdet siden uden problemer men er nu begyndt at skrante.
Nogle programmer vil ikke åbne og hvis de åbner, lukker de ned, når de skal bestille noget.
Prøver at reparere med skiven, men stoppes med: Der mangler 15MB plads på D:
Prøver så med en total geninstl. (med mistede programmer), men stoppes af: Der er ikke plads nok på C:
Denne PC viser
C: 253 GB ledig
? System Reserved. 6,1 MB ledig
F: 465 GB ledig.

Hvad gør jeg ??

Kan jeg formatere partitioner hver for sig og så instl. igen fra skiven ??

Det sidste spørgsmål afslører nok, hvor lidt jeg kender til der her IT , så helst ikke for mange tekniske/engelske ord i hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2015 - 13:53 #1
wipe C: partitionen, og system reserved.
det gøres under install.
Avatar billede ranni Forsker
12. oktober 2015 - 14:05 #2
Hej sidwave.
Det er der instl. stopper, når instl. normalt skal foretage formatering.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 16:50 #3
Er der ikke noget med du kan trykke på avanceret så du får mulighed for at slette partitionerne, så hele disken er ikke allokeret?
Det er det at sidwave mener med "wipe" som betyder slet :-)
Avatar billede ranni Forsker
12. oktober 2015 - 19:09 #4
Hej 220...
Når jeg vælger Avanceret D: delt i 2 uden drevbogstav.
Hvis jeg vælger en af de 2 får jeg beskeden: der behøves 15 MB mere plads.
Hvis jeg prøver C:Ikke plads nok, der er dog ifølge Denne Computer 253 GB ledig ??
Ganske rigtig, jeg vidste ikke hvad wipe betød.
Skal jeg så prøve at slette D: og C: eller formatere og så starte med skiven ???
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 19:43 #5
Ja du skal slette C:
D: må være det der hedder "systems reserved" og er ikke på mere end ca 300 mb. Er dette tilfældet skal den også slettes.

F: Må du ikke røre. Det kan være du har personlige filer liggende her

Når de er slettet så starter du installation og vælger det drev der ikke er allokeret. Dit F drev på 465 gb skal du Ikke installere på.
Prøv at se om den så vil installere
Avatar billede ranni Forsker
12. oktober 2015 - 21:28 #6
Efter snart 10 forsøg på rep. eller nyindstl. prøvede jeg lige at åbne de besværlige programmer.
De åbnede ! ! jeg valgte at arbejde i en lidt tungere videobehandlings program,  den kørte også  - - i 5 min. men lukkede så.
I morgen skal jeg nok lukke alt, uanset om alle mine programmer også forsvinder.

Kan jeg slette/formatere alle drev ? ? og så starte helt forfra med OEM Win 7 pro skiven.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 21:41 #7
Hvor gammel er din computer?
Kan det tænkes den kører varm og lukker på grund af det?
Avatar billede ranni Forsker
12. oktober 2015 - 22:06 #8
Det er tænkeligt.
Der sker intet ved at følge nyderne,mails,vejret, spille Angry Birds og lignende hele dagen.
Men så snart den skal arbejde, går det galt.

Måske er den ansat som chef i Det Offentlige :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 22:16 #9
Hvad hedder din pc?
Formoder det er en bærbar :-)
Avatar billede ranni Forsker
12. oktober 2015 - 22:30 #10
Den hedder Packard Bell LJ 71
Jeg har godt jævnligt støvsuget indtagene men der kan jo samles støv inden i.
Jeg er en gammel knark ramt af en nervebane sygdom, så det er begrænset, hvor meget jeg kan skille ad. Det er ikke altid lemmerne udfører det , de får besked på.
Men noget skal dog udføres, for PC `en dur jo ikke som den er.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 22:36 #11
Ja det ved jeg godt du er, og det gør ikke opgaven nemmere.
Jeg har set en video hvordan man kommer ind til blæseren, men det er ikke en opgave for dig. Den eneste guide til at rengøre blæseren når du skal gøre det er denne:

Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvor blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 22:39 #12
Du kan se den video jeg så her:
https://www.youtube.com/watch?v=BUOCQ5afIWI
Jeg formoder at bunden af computeren ser ud som på video, og jeg anbefaler ikke du skiller den ad.
Blæseren suger ind i bunden og blæser ud bagved. Du kan mærke varmen der hvor den blæser ud.

Prøver du at gennemføre den guide jeg har skrevet i forrige indlæg kan du måske være heldig at det afhjælper dit problem.
Avatar billede ranni Forsker
12. oktober 2015 - 22:57 #13
Mange tak for beskrivelse, det har jeg da en chance for at udføre.
Jeg har købt en dåse til rengøring af PC `er , men der også væske i.
Der står godt nok , det er uskadelig for el-dele ??.
Jeg må hellere prøve med clips og støvsuger først.
Avatar billede ranni Forsker
13. oktober 2015 - 14:28 #14
Ganske rigtig.
Blæservingerne er helt lodne.
Jeg tror der ligger en sammenrullet kat derinde ??
Nu er det bare om jeg kan fjerne det uden at skubbe det længere ind.
Sådanne lodne vinger kan ikke fjerne meget luft.
Det problem skal jeg have fjernet inden jeg kommer til det andet problem Genindstl. af Win 7 pro.

NBNB Vi er begge rygere, så problemet er fedtet !!
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2015 - 17:11 #15
Ja når man ryger, så forværres problemet meget.
Hvid du suger i bunden og blæser ind der vhor blæseren puster ud burde du kunne få nogle nullermænd ud. På min søns HP bærbar fik jeg temperaturen ned 15 grader (80 til 65 grader) på denne måde.

Den var også en af dem der skulle splittes til atomer for at få blæseren helt fri, og det magtede jeg ikke.
Jeg havde heller ikke den fornødne pasta til udskiftning på kølesystemet. Så løsningen blev på denne måde. Computeren kan stadig køre her 2,5 år efter. Så jeg fik reddet den.
Håber du får skidtet ud.

Når du bruger trykluft på dåse, skal du bare vente helt med at starte op til drivgassen er fordampet.
Held og lykke med det :-)
Avatar billede ranni Forsker
17. oktober 2015 - 13:25 #16
Hej.
Nu venter bare på min kone finder en forlængerledning, så der stadig kan være strøm på, når jeg når ud til havebassinet.

Tak til jer der prøvede at hjælpe.

Jeg lukker selv tråden, jeg har før fået "skæld ud" for at give point for ikke løsning på et problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2015 - 14:13 #17
Virkede rensning ikke da?

At du giver point til hjælpere der brugt en del tid på at hjælpe dig, selvom der ikke lige blev fundet en løsning skal du da ikke tage dig noget af. Det er kun dig der vurderer om den hjælp du får har været brugbar eller ej. Der kan jo sagtens være elementer i hjælpen der altid kan bruges bagefter.

Jeg kender godt den nævnte person der brokker sig. Jeg har haft diskussioner med ham, hvor jag har forklaret ovennævnte.
Men det kommer bare ikke ind i hovedet på ham.
Jeg vil ikke nævne navnet på vedkommende i tråden her.
Avatar billede ranni Forsker
18. oktober 2015 - 10:17 #18
220...
Efter rengøring kunne jeg geninstl Win 7.
Så snart jeg prøvede at instl. mine programmer flippe den ud men kun med grå skærm.
Jeg startede win 7 normalt , fik netforbindelse, læste nyhederne og læste mails, så stoppede den totalt men kunne startes med det samme (uden afkøling)
Prøvede at instl. et program, grå skærm  - - starte Win 7 sort skærm men velkomstlyden intakt.
Har nu købt en ny PC.
Jeg skal se mig om i dette forum: Nogle af mine programmer kan kun køre i Win 7 og den nye er Win8.
Kan jeg køre begge versioner på den nye?? eller skal jeg formatere og instl. Win 7

Så nu får jeg nok skæld ud igen - - Ikke 2 spørgsmål i samme tråd.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2015 - 10:44 #19
"Så nu får jeg nok skæld ud igen - - Ikke 2 spørgsmål i samme tråd"
Ikke fra mig af :-)

Normalt kan man køre flere systemer på en pc, men du skal være 100% sikker på at computeren har Windows 7 drivere, da du skal bruge dette.
Og er der kun 1 disk i computeren, så skal Windows 7 lægges ind først da det er det ældste system og så Windows 8 bagefter.
Men jeg vil mene at du umiddelbart ikke kan installere Win 7, da den installations disk og nøgle tilknytter sig den gamle computer (OEM licens). Og så kan man normalt ikke flytte systemet.
Der skal man bruge det der hedder en Retail licens som der er flytbar.
Retail er en dyrere løsning end OEM og er typisk dobbelt så dyr.
Avatar billede ranni Forsker
18. oktober 2015 - 10:58 #20
220...
Tak for svaret.
Så kan jeg forstå, at jeg skal købe en ny OEM og så formatere alle partitioner under instl. af WIN 7 - - eller har jeg som sædvanligt ikke forstået en pind ??
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2015 - 11:18 #21
Ja hvis den gamle win 7 er OEM kan man normalt ikke flytte den.

Hvilke programmer har du problemer med?
Har du prøvet det der hedder kompatibel mode?
Får du fejl når du installerer, og vælger du at installere som administrator?

Hvis du ikke får fejl, så højreklik på ikon der starter program og vælg egenskaber. Her skulle der være et punkt der hedder kompatibilitet, hvor du vælger hvilket system programmet skal køres som. Kompatibilitet virker ikke rigtigt altid, men ville være noget jeg ville afprøve hvis jeg kom i samme situation.

Er du ked af brugerfladen i Win 8/8.1 kan du altid rette den til med Classic Shell: http://www.classicshell.net/
Her kan du få brugerfladen til næsten at ligne en Win 7.
Avatar billede ranni Forsker
18. oktober 2015 - 11:32 #22
Det er bl.a.  HP Lightscribe  og Flipalbum.com
Jeg bruger meget tid til at lave DVD af venner, venners venner og bekendte papirbilleder (noget kan jeg da lave endnu her fra min stol).
Der er godt nok "krejlere" der på nettet tilbyder Win 8 udgaver af programmerne, bare lige jeg opgiver/betaler med kort.

Jeg vil da prøve din metode.
Avatar billede ranni Forsker
18. oktober 2015 - 12:29 #23
Flipalbum gik ikke, jeg får forsiden og vejledning og skal købe i stedet for trialudgaven, der ender jeg på siden FORBIDDEN du har ikke adgang til ..... store via denne server.

Lightscribe får jeg kun brugsvejledningen og Siden Kan Ikke Findes.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2015 - 18:22 #24
Ok. Men det var et forsøg der skulle prøves
Avatar billede 220661 Ekspert
18. oktober 2015 - 18:22 #25
Hopper af her.
Avatar billede ranni Forsker
18. oktober 2015 - 18:45 #26
Ok 220...
Du har også ført mig igennem veje, jeg ellers ikke turde bevæge mig ud ad.
Så er det bare om det har trængt igennem kalklaget og sat sig i hukommelsen, der sidder i  øhh ..  den sidder i hjernen, der sidder øhh ...  nå, skidt med hvor den sidder, bare den fungerer !!

Tak for hjælpen i denne tråd.