Avatar billede Raketnoerd Nybegynder
12. oktober 2015 - 17:28 Der er 24 kommentarer

Atv Problemer

Jeg har det problem at når jeg køre på min atv så når speederen kommer helt i bund så vil den ikke tage omdrejninger den går ned i fart ved simpelthen ikke hvad det kan være
på andre tidspunkter køre den super godt
håber i kan hjælpe :)

her ikke model eller mærke
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 17:35 #1
Den får ikke benzin nok i det tilfælde.
Har du tjekket om der er skidt i tanken, som evt. kan blokere i perioder?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 17:36 #2
På nogle karburatorer er der et filter lige i forlængelsen af der hvor slangen trykkes på. Tjek her om dette er rent.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 17:39 #3
En sidste ting du også skal tjekke er luftfilter. Det må heller ikke være beskidt. Et beskidt luftfilter kan gøre at motor får for meget benzin i forhold til luft, og det kan også nedsætte ydelsen og omdrejningerne på motoren.
Tjek disse ting og ret til hvis der er fejl disse steder.
Det burde løse dit problem.
Avatar billede Raketnoerd Nybegynder
12. oktober 2015 - 18:01 #4
Hvad er det karburatoren er ? :)
Avatar billede claes57 Ekspert
12. oktober 2015 - 18:18 #5
karburatoren er dims mellem tank og cylinder, og den styrer doseringen af brændstof/luft ind til cylinder. Der kan også være skidt i den, så dosering går galt. Det er et nørdet område, men den kan skilles ad og renses (med samme benzin, som du fylder i tanken).
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 18:34 #6
Avatar billede Raketnoerd Nybegynder
12. oktober 2015 - 19:17 #7
fedt jeg har lige været nede og rense den problemet er løst sidste problem  hvorfor går den ujevt i mortoren den "prutter" lidt meget
og så lige alle sidste hvorfor kan det være hele atven ryster når den kommer op i omdrejninger ? :)

fedt i gider hjælpe :)
Avatar billede claes57 Ekspert
12. oktober 2015 - 19:50 #8
Typisk er der i karburator en nål / stråledyse, der kan justeres. Det er den, der bestemmer blandingsforhold benzin/luft. Der kan vælges en anden størrelse nål, eller man kan få en justerbar (den kan udefra let give lidt mere/mindre fed blanding). Da jeg i min ungdom kørte knallert, så havde jeg en justerbar dyse. Nedad og ligeud var der en indstilling, og opad/trafik var den bedre hvis jeg lige drejede den en halv omgang. Det kan man høre på motorgangen, og det bliver hurtigt en rutine lige at dreje dysen.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 19:51 #9
Kan være der er skruer på karburatoren du kan justere blandingen med. Skal du have ren benzin på den er det muligvis en firetakt motor der er på den. Når den prutter, kommer der så sort røg ud af udstødning?
Hvis der gør dette får den for meget benzin, og på karburator kan du måske justere dette. Du skal sandsynligvis skrue skruen indad, der normalt vil lukke for benzinen. Der kan også være luftblande skruer på karburator. De skal så skrues udad for at give en magere blanding.
Men sku forsigtigt når du skruer, og hør på motor om den kører lettere rundt.

Med hensyn til de rystelser du taler om er der en ubalance i motoren der forplanter sig til stellet. Det kan være et svinghjul der ikke sidder helt korrekt og ekser sen smule. Det vil give rystelser hvis det ikke er i balance.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 19:52 #10
Nå fik ikke opdateret før claes57 kom på banen :-)
Avatar billede Raketnoerd Nybegynder
12. oktober 2015 - 20:55 #11
der kommer ikke sort røg ud at udstødningen når den prutter :) og hvordan finder jeg det sted hvor den køre ujevnt så den ryster ud i stellet ? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 21:02 #12
det er en roterende del i motor (sandsynligvis ved krumtap) der er i uligevægt. Jo flere omdrejninger du giver motoren jo mere vibrerer den del der er i ubalance. Så det er sikkert på svinghjulet du skal se vil jeg mene.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 21:03 #13
Du ser her svinghjulet på en scooter motor:
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/billeder/billed0714.jpg
Avatar billede Raketnoerd Nybegynder
12. oktober 2015 - 21:04 #14
hvordan finder jeg det ? :)
Avatar billede Raketnoerd Nybegynder
12. oktober 2015 - 21:05 #15
hvor sidder den der krumtap så henne ? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 21:11 #16
Jeg tror du skal have en med kendskab til at hjælpe dig her.
Jeg kan ud fra de oplysninger der forelægger ikke lige fortælle dig hvor du skal skrue, når jag ikke ved hvad ATV hedder og hvilken motor der sidder i den.
Det skal der en med faglig kendskab til at hjælpe dig med.
Avatar billede Raketnoerd Nybegynder
12. oktober 2015 - 21:12 #17
jeg har billeder af motoren hvis det kan hjælpe noget :)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 21:35 #18
Jo. Men hvis du ikke ved hvad en krumtap eller et svinghjul er, så bliver det meget svært at guide dig igennem.
Avatar billede Raketnoerd Nybegynder
12. oktober 2015 - 21:39 #19
jeg ved godt hvad et svinghjul er ved også godt hvor det sidder på min atv ved også godt hvad en krumtap er er bare ikke sikker på om hvor den sidder ville tro den sad vag svinghjulet :)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 21:44 #20
Svinghjulet sidder på krumtap bag ved kapper på din motor på den ene side. Der er typisk ribber ind så den kan trække luft ind som den køler motor med.
Avatar billede Raketnoerd Nybegynder
12. oktober 2015 - 21:47 #21
okay og den krumtap sidder muligvis løs og forsager problemet ? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2015 - 22:09 #22
Nej. Krumtap sidderandsynligvis ikke løst.
Det er sikkert svinghjul der sidder på krumtap der er skyld i vibrationerne. Det kan være en smule fejlmonteret så det ikke snurrer lige rundt. Det vil med omdrejninger give vibrationer til stellet.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2015 - 22:21 #23
Kom du videre, eller hvad skete der?
Avatar billede Peter Praktikant
13. juli 2022 - 03:49 #24
Jeg har en KYMCO MXU 50 2takt, mit problem er at den starter, går i tomgang et stykke tid, men når man giver den gas da dør den ( går i stå ) hvordan ordnes dette problem. atvén er fra 2004.