Avatar billede mjansen Seniormester
19. oktober 2015 - 11:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opbygning af netværk

Hej

jeg har følgende:

WAN
|- Router1 (Trådløs) DHCP (Gammel D-LINK)
    |
    |- Router2 (Trådløs) (DHCP disable) (Den samme type router)
      |
      |- Access Point (DHCP disable)

Kabling der går en ledning fra:
- router1 til router2
- router2 til access point
- router1 til printer og server
- router2 til computer og printer

Samtidigt kører der en masse trådløst på nettet.

Jeg vil gerne lave så jeg har flere netværk hele vejen uden at skulle have flere kabler. (vlan)

Vil høre om jeg kan bruge følgende:
  1x Cisco Small Business RV180W (kr. 2000)
  2x Cisco Small Business WAP351 (2x kr. 1700)

Jeg vil gerne lave så der er 2 trådløsenetværk i hele "butikken".
"Privat" og "Kunde".
Disse skal køre på 2 forskellige vlan, som kan tilgåes via alle 3 trådløse enheder.

Er det det rigtige udstyr til opgaven eller nogen der kan forslå noget bedre?
Avatar billede supportsiden Professor
02. november 2015 - 13:07 #1
Forslag :
Køb 2 stk RW180w

Opret en DMZ på den første (som er på internettet på WAN)
Tilslut WAN (sæt fast IP til DMZ IP adressen) på nr. 2 til DMZ porten
Nr. 2 er så dit gæste netværk, som så er isoleret fra det interne net.

Tilslut de 2 WAP351 til hver sin router.
Du ka godt have samme SSID på hvert par, f.eks. INTERN og GAEST
men kanalerne skal være forskellige.
Avatar billede mjansen Seniormester
06. november 2015 - 16:40 #2
Har nu testet løsningen:

-RV325
  |-------------- WAP351
  |                |----------------WAP321a
  |--WAP321b

Og det virker med 3 forskellige VLAN med hver deres trådløse netværk på hver AP.

Men....

De 3 forskellige trådløse netværk ligger på samme kanal på hver AP.
WPA351,  kanal 1 : WLAN1, WLAN2, WLAN3
WPA321a, kanal 5 : WLAN1, WLAN2, WLAN3
WPA351b, kanal 9 : WLAN1, WLAN2, WLAN3

Er det bedst at de ligger på forskellige kanaler som ovenfor eller virker det bedst hvis de ligger på samme kanal.

Nu tænker jeg på hvis jeg flytter mig rundt, med hensyn til at skifte netværk.

Eller er der noget ander man skal gøre i den forbindelse?
Avatar billede supportsiden Professor
07. november 2015 - 06:08 #3
De trådløse netværk må ikke ligge på samme kanal hvis de kan "se" hinanden, det får dem til at kæmpe om kanalen med et dårligt resultat til følge.
SSID må godt være det samme inden for samme netværk, dette vi hjælpe ved roaming - du bevæger dig fra et dækningsområde til et andet.
Det kan ofte være nødvendigt at justere sendeeffekten ned når man har flere AP'er, for at undgå at de forstyrrer hinanden.
PS!
Det er ikke VLAN (virtuelt LAN) du har, det er LAN. VLAN ses, populært sagt, som flere definerede netværk på samme kabel. VLAN defineres typisk i switchen med et eller flere VLAN numre og evt tagging.
https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_LAN
Avatar billede mjansen Seniormester
07. november 2015 - 11:32 #4
#3 tak for dit svar.

Ps
WLAN1(192.168.1.*)
WLAN2 (192.168.2.*)
WLAN3 (192.168.3.*)

ER DET IKKE VLAN?
Avatar billede supportsiden Professor
07. november 2015 - 12:33 #5
Nej, det er fysiske LAN, ikke virtuelle.
Avatar billede mjansen Seniormester
07. november 2015 - 13:51 #6
Jeg har et kabel ud til et AP. Herfra har jeg 3 forskellige trådløs net på hver sit lan styret af routeren. Er det ikke vlan?
Avatar billede supportsiden Professor
07. november 2015 - 16:07 #7
Jeg tror du blander tingene sammen

VLAN = VIRTUAL Local Area Network

WLAN = WIRELESS Local Area Network
Avatar billede mjansen Seniormester
07. november 2015 - 16:49 #8
Så de opsætninger jeg har lavet i min ikke trådløse router hvor der står vlan. Er forkert det er faktisk opsætning af det trådløse netværk som routeren ikke har?

Tror desværre jeg beholder mine point.