Avatar billede David1212 Nybegynder
21. oktober 2015 - 09:22 Der er 3 kommentarer

Fravær på universitetet

Hej vi er nogle iværksættere der har fået en ny idé.

Vi vil godt høre jer, hvor stort et problem det er blandt jer og jeres venner med sygefravær og pjæk på universitetet?

Hertil vil vi spørge om I tror at folk ville benytte sig af en online løsning til at følge med i jeres forelæsninger hvis i skulle være fraværende af den ene eller anden grund.

Idéen er en online live-streaming service fra et opstillet kameraer og mikrofoner i jeres lokaler.

Alle svar er værdsat og på forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede aphandersen Juniormester
21. oktober 2015 - 10:05 #1
Det er helt klart tiltrængt at universiteterne moderniserer og digitaliserer mere af undervisningen. Her kan det være en meget god ide at kunne følge en forelæsning hjemmefra, fordi den har været optaget med kamera og mikrofon.

Når det er sagt, så er det noget universiteterne også er opmærksomme på, men ikke har formået at gøre endnu. Måske fordi nogle af underviserne er mere trygge ved fysisk fremmøde og frygter at dette vil få folk til at blive væk fra forelæsningerne.

Men ingen tvivl om at det skal gøres på et tidspunkt. Det bør dog være universitetet der tilbyder løsningen, og ikke et eksternt firma. Her synes jeg mere i som ekstern firma kan tilbyde universitetet at komme og følge løsningen og måske levere en integreret løsning i samarbejde med universitetet.
Avatar billede TInho Nybegynder
21. oktober 2015 - 12:46 #2
I udgangspunktet synes jeg, at idéen lyder god. Flere af de mest anerkendte universiteter verden over er allerede begyndt at tilbyde uddannelser udelukkende over internettet - det er blot et tegn på, at udviklingen (på nuværende tidspunkt) er på vej i den retning.

Jeg er ikke helt enig i, hvad Peddi skriver. Jeg ser ikke noget problem i, at det er et eksternt firma, der tilbyder en sådan løsning. Produktet skal naturligvis udvikles i tæt samarbejde med et eller flere universiteter, men at det er et eksternt firma, der i sidste ende har et produkt, som kan tilbydes til uddannelsesinstitutionerne rundt omkring i landet, ser jeg bestemt ikke noget problem i - jeg ser det nærmere som en fordel, da der derved er større sandsynlighed for hurtigere og bedre udvikling af produkterne. Men måske har jeg misforstået Peddi. :-)

Modernisering og digitalisering af uddannelsesinstitutionerne er en langsommelig proces. Det er uden tvivl tiltrængt, at der sker noget "revolutionerende" på den front. Streamingtjenester som Twitch har høstet stor anerkendelse, så potentialet er der bestemt. (Ikke at en sådan tjeneste som sådan kan sammenlignes).
Avatar billede aphandersen Juniormester
21. oktober 2015 - 13:17 #3
Jeg tror egentlig vi er meget enige :-) Jeg mente sådan set bare, at jeg ser det ikke som muligt, at jeg kommer som eksternt firma ind i en forelæsning og spørger om jeg lige må filme, hvorefter jeg lægger det op på en hjemmeside og tilbyder studerende adgang mod betaling. Det tror jeg universiteterne vil være imod. Studerende har forsøgt noget lignende, dog gratis hvor de ville hjælpe deres medstuderende og dog med lyd og ikke video - men det blev stoppet af universitetet.

Men jeg tror godt at man som firma kan komme med en platform og den tekniske løsning og sige til universiteterne: Vi vil gerne tilbyde jer at filme jeres forelæsninger og lægge det på den her platform tilgængeligt for de studerende.

Så er spørgsmålet hvordan betalingen kan foregå. Nogle universiteter kan måske være imod, hvis der er direkte brugerbetaling til de studerende. Men måske vil universitetet selv købe sig adgang til at tjenesten er åbent for alle studerende.