Avatar billede sorenlundsgaard Nybegynder
21. oktober 2015 - 15:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

C5 4.0 driller ved fragtbrev, fakturering, følgesedler mm.

Hej;

Jeg sidder på en C5 4.0, hvor vi har et irriterende problem; Når vi skal lave f.eks. en følgeseddel så er det ikke altid at vi kan gøre det; Skærmen blinker lige en enkelt gang, når vi har trykket på knappen, men ellers sker der intet. Hvis vi lukker programmet og starter det igen kan vi godt, men det er en irriterende periodisk fejl, som vores C5 konsulenter ikke kan løse.
Anyone?

Mvh Søren
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
22. oktober 2015 - 09:41 #1
Hej Søren,

Lyder jo ikke så godt. Lige et par spørgsmål. Er der lavet nogen tilretninger i programmet omkring funktionaliteten som vedrører
udskrift af følgeseddel ?

Er det kun ved udskrift af følgeseddel at I oplever denne fejl og
er fejlen identisk på alle arbejdspladser?
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
22. oktober 2015 - 09:42 #2
Hej igen Søren,

Hvis jeg nu lige læste hvad du skrev - det gælder alle udskrifter OK.

MVH
Peter
Avatar billede sorenlundsgaard Nybegynder
22. oktober 2015 - 10:08 #3
Hej Peter.

C5 er installeret på en terminalserver og det er samme problem for alle brugere. Vi har en ordentlig håndfuld tilretninger i programmet, men jeg mener ikke at der er lavet nogle tilretninger i forbindelse med udskrift af f.eks. følgeseddel el. fakturering. Selve udskriften (rapport) er selvfølgelig tilrettet, men eller ikke.
Det som er det mest mystiske er, at en genstart af programmet altid løser problemet. Hvis f.eks. C5 har været åbent i 5 timer (også uden at blive brugt) og man derefter skal lave en følgeseddel, så svigter den og kræver genstart.

Mvh Søren
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
22. oktober 2015 - 10:24 #4
Hej Søren,

Hvis vi forudsætter at C5-kodningen er OK (og det kan jo kontrolleres), så
vil jeg tro, at det der sker, er en fejl i Terminal-serverens printermapping.

C5 gemmer pr. bruger sidste valgte printer i en intern parameter. Hvis nu brugeren sidst har skrevet ud til en printer som hedder:

Brother HL-5440DN (redirectet to TS023)

Terminalserveren lukker jo nok for forbindelsen til en workstation som har stået inaktiv i lang tid, derfor tror jeg printjobbet havner på terminalserveren, men kommer ikke videre.

Har forbindelsen til Terminal-serveren været afbrudt, kan det printernavn som C5 ejer på sit login være forældet.

Efter genstart læser C5 nemlig den ny liste over printere som er tilgængelige. Ved denne genlæsning kan den samme printer så f.eks. hedde:

Brother HL-5440DN (redirect to TS026).

Hvis det er printjobbet som fejler p.g.a Terminal-serveren, kan du kontrollere om f.eks. en faktura er økonomisk opdateret på den givne debitor i fakturajounalen.

Hvis faktura er opdateret, men ikke udskrevet, ligger fejlen i printermapping.

Hvis faktura ikke er opdateret på journalen, er det et C5 problem.

MVH
Peter
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
22. oktober 2015 - 10:49 #5
Hej Søren,

Hvis det er Terminal-serveren som driller i forhold til printer-navne i C5
er løsningen måske som følger:

Den printer som der default udskrives mest på på den givne workstation sættes som 'Default printer' (Standard Printer).

I C5 vælges for den aktuelle bruger udskrift via printer
'Standard Windows'.

Ved denne indstilling vil printeren i C5 altid hedde det samme, men vil altid ramme den aktuelle printer i Terminal-server miljøet, idet C5 kun kigger efter printeren som er valgt som standard.

Der må altså derfor ikke anvendes direkte printernavn i C5.

MVH
PEter
Avatar billede sorenlundsgaard Nybegynder
22. oktober 2015 - 10:57 #6
Hej Peter.

Lige pt. har jeg problemet i en åben C5. Når jeg trykker varelevering, så åbner vinduet, der spørger om metoden til varelevering (bekræft, lever nu, alt). Jeg vælger "Alt" og fjerner fluebenet i "Udskriv nu" - dernæst blinker den en enkelt gang og der sker ikke mere. Kigger jeg på ordrelinjerne er der ikke nogen af dem, som er vareleveret. Så jeg tror mest det er en C5 fejl.

Mvh Søren
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
22. oktober 2015 - 11:12 #7
Hej,

Hvis du fjerne fluebenet ved 'Udskrift Nu' kommer der jo ikke nogen
udskrift. Normalt vil dette ikke betyde noget for om varelinjerne
så opdateres, idet denne opdatering normalt ikke foregår på rapporten
(den fysiske følgeseddel).

Dette kan jo godt være ændret, således at selve opdatering af levering
er betinget af om 'Udskriv Nu' er sat 'Sand'.  Dette giver mening hvis
man vil sikre sig, at den fysiske følgeseddel opdatere ordrelinjerne.

MVH
Peter