Avatar billede reneblakoe Juniormester
21. oktober 2015 - 16:15 Der er 4 kommentarer

farverum på eksportfiler i LIghtroom 5

Hej.
Har følgende problem når jeg eksporterer fra LR5.
Jeg har i eksportmenuen valgt farverummet sRGB og billedformat JPEG.
når jeg har eksporteret et billede og efterfølgende går ind i billedets egenskaber under detaljer, står der intet under farverepræsentation. Skal der ikke stå noget her, eller er der en indstilling, jeg ikke har foretaget?
farverepræsentationen er vigtig i forhold til styring af farverne i printeren i udskriften af billedet, siger min fotohandler.
Avatar billede prodic Mester
21. oktober 2015 - 19:52 #1
Det kommer formodentligt an på hvor og hvordan du kigger på egenskaberne.
Hvis du har mulighed for at åbne billedet i f.eks. Photoshop, så bør der fremgå at farveprofilen er sRGB der.
Hvorfor du ikke kan se det afhænger som nævnt lidt af hvordan og hvor du kigger.
Avatar billede reneblakoe Juniormester
21. oktober 2015 - 20:42 #2
Hej Prodic
Jeg går ind i billeder og ind i en undermappe, hvor jeg har de aktuelle billeder, der er redigeret i LR5. Her højreklikker jeg på billedet og går ind i punktet egenskaber så vælger jeg fanen detaljer og ruller ned til farverepræsentation, og det er her der intet står.

Jeg har prøvet som du foreslår at tage billedet ind i Photoshop 6.Her står der i den blå menulinje over billedet at det er et JPG billede!!!!
Jeg er total nybegynder i Photoshop, har netop fået installeret PS6, så du må guide mig til hvad jeg skal gøre.
Avatar billede prodic Mester
22. oktober 2015 - 11:15 #3
Det lyder som om du forsøger at finde det igennem Windows eller lign.
Hvordan det præcist fungerer ved jeg ikke.

Men fremgangsmåden i Photoshop er at åbne billedet og vælge Edit->Assign Profile. Under Working Profile i dialogboksen vil du se hvilken profil der er assignet(sRGB).

Mit gæt er at LR5 har assignet den rigtige profil og at Windows(?) læser de forkerte informationer.
Avatar billede reneblakoe Juniormester
24. oktober 2015 - 11:56 #4
Hej Prodic

Mit problem er, at jeg arbejder i LR5 og ikke i Photoshop. Er først lige begyndt at se i programmet.

Du har ret mht. at LR5 har assignet et farverum (pro photo RGB) til billederne, så problemet må ligge i enten transmissionen til Windows eller i hvordan Win. henter sine oplysninger.
Måske andre har en ide om, hvad der ligger til grund for at oplysningerne om farverum ikke kommer med.