Avatar billede Svanek11 Nybegynder
26. oktober 2015 - 20:25 Der er 8 kommentarer

Blevet hacket - mistanke om en RAT

Jeg er i dag blevet hacket, uden tvivl. Vedkommende genstartede min pc mens jeg var væk og lavede et nyt password på min steam bruger. Oven i dette havde personen også adgang til min email, eftersom steam kræver sikkerhedsbekræftelse over email, og det havde vedkommende fået gjort. Jeg kunne sidde og se, at vedkommende læste og slettede mails fra min indbakke, og ryddede mappen "slettede emails".

Jeg har fået fisket hans IP adresse frem fra login-historikken på outlook. Hvad kan/bør jeg gøre? Jeg er i gang med at scanne min PC og netværket med HouseCall og hvis der ikke bliver fundet noget, så formaterer jeg den. Kan jeg bruge hans IP til noget eller bør jeg bare formatere, ændre adgangskoder og lade det ligge?

Tak på forhånd!
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2015 - 20:34 #1
Det er normalt mega svært at bruge ip til noget, da du ikke har adgang til teleselskabernes data. Men luk alt ned (andre enheder på nettet hos dig) mens du retter på pc. Og få også rettet adgangskoder osv på de andre enheder. Det er jo dumt hvis hak kom ind via fx android telefon. Husk også adgangskode på router efter den er resat.
Avatar billede Svanek11 Nybegynder
26. oktober 2015 - 20:44 #2
@Claes57

Tak for svaret. Jeg tænkte mere at bruge IP'en til evt at anmelde ham? jeg har jo beviser i min outlook log på at han har logget ind, og det er vel ulovligt, eller hvad?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2015 - 21:33 #3
Det sker der ikke noget med hvis der er en ip fra udlandet. Sagen henlægges.
Avatar billede Svanek11 Nybegynder
26. oktober 2015 - 21:38 #4
@claes57
Det er en IP fra hjørring, her i Danmark. Jeg tror ikke "idioten" har brugt en proxy - og det er desuden en statisk IP.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2015 - 22:16 #5
Så skal det anmeldes. Men forvent ikke for meget. Alle betjente er jo udstationeret i Kbh og er kun hjemme i Jylland når de skal afspadsere. Suk.
Avatar billede Svanek11 Nybegynder
26. oktober 2015 - 22:31 #6
Okay tusind tak for din hjælpsomhed. Jeg ser hvad jeg kan gøre i morgen, jeg går ud fra jeg bare skal ringe 114 og fortælle om min situation. Så håber jeg der sker noget.
Avatar billede aphandersen Juniormester
27. oktober 2015 - 11:23 #8
Ja, jeg tænker også at det er en god ide at anmelde det og give politiet dine informationer. Selvom sagen ikke bliver taget op, bidrager det jo alligevel til statistikkerne og til at vise problemets omfang.