Avatar billede kaz9k Juniormester
29. oktober 2015 - 22:02 Der er 11 kommentarer

Lyd fra TV til anlæg

Jeg har et Panasonic Viera ca. 2011-model som jeg gerne vil forbinde med mit anlæg, et Yamaha RX-V661 Surround.

Det skal helst være sådan at jeg kan skrue op og ned for lyden på anlægget via min tv-remote. Kan det lade sig gøre?

I Tv'et har jeg HDMI ARC og i anlægget har jeg HDMI in og out, men hvordan forbinder jeg det, så det virker?

Skal jeg fortælle Tv'et, at det skal sende lyd ud gennem en ekstern kilde eller lign.? Jeg har rodet en del rundt i menuerne, men synes ikke at kunne finde noget, der giver mening...

Tak.
Avatar billede Hr_Andersen_11 Juniormester
30. oktober 2015 - 09:07 #1
Den lavtekniske og nemme måde at gøre det på er at benytte høretelefonudgangen på tv'et og føre den til AUX indgangen på anlægget.

Når der kommer stik i høretelefonindgangen slukkes der automatisk for tv'ets egne højtalere, men du kan stadig benytte fjernbetjeningen til at skrue op og ned for lyden når forstærkeren står på AUX.

Mvh

Andersen
Avatar billede kaz9k Juniormester
30. oktober 2015 - 09:44 #2
Ok de giver mig lige to spørgsmål:

1) Jeg skal vel stadig gøre noget for at Tv-remoten kan skrue op og ned for anlægget?

2) Kan man ikke lave en HDMI-løsning i stedet, så man får bedre kvalitet?
Avatar billede Hr_Andersen_11 Juniormester
30. oktober 2015 - 10:45 #3
Well... hvis du bruger den lavtekniske løsning, skal anlægget stå på et mellem-lydniveau, og så skruer du op og ned for tv'ets output med remoten.

Jeg ved ikke om man kan lave et setup med HDMI, det kender jeg ikke anlæg og TV godt nok til, men lydkvaliteten vil formentlig ikke blive mærkbar ringere med HeadOut løsningen, hvis ellers du benytter kabler af en god kvalitet, men det skal selvfølgelig komme an på en prøve.

Har du i øvrigt prøvet at sætte HDMI til HDMI på forstærkeren og lege lidt med det? Jeg kan se at der er en DVT/CBL HDMI indgang, det kunne godt være den der skulle bruges, og mon ikke selv TV'et finder ud af at slå højtalerne fra?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2015 - 16:40 #4
Hvad hedder dit tv mere nøjagtigt?
Måske man med en manual kan hjælpe dig på vej med at finde de rette indstillinger i fladskærmen. Den burde kunne køre variabelt i udgangen. Mit 42" Panasonic fra 2007 kan indstilles til dette. På mit er der et sæt analoge phono stik bagpå man kan justere på den måde. Hdmi  er så vidt jeg ved kun indgange på mit gamle tv :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2015 - 16:42 #5
Så vidt jeg læste i går skulle ach sikket kunne formidle lyd ud, og at enkelte recievere kunne modtage lyden. Men man kan jo ikke være sikker på at din reciever kan det
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2015 - 16:42 #6
ARC skulle der stå i stedet for ach :-)
Avatar billede kaz9k Juniormester
31. oktober 2015 - 20:19 #7
Har fået lyd fra tv til anlæg via headphone udgang i tv'et MEN når jeg skal skrue op og ned for volumen, skal jeg ind i tv'ets menu og ændre på lydstyrken ELLER skrue op og ned på anlægget. Det er ikke lige planen.

Jeg tænker at hdmi løsningen er vejen frem. Jeg har prøvet at lave hdmi fra tv (ARC) til anlæg DVT/CBL. Ved ikke hvad anlægget skal stå på, men der kommer i hvert fald ikke lyd. Lyden kommer stadig blot ud af tv'et.

Mit tv er en L42E30Y og mit anlæg er som sagt et RX-V661.

Håber i kan hjælpe med en step by step guide. Jeg har svært ved at gennemskue det.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2015 - 08:56 #8
Prøvede at finde et billede af dit tv bagfra, men fandt ikke rigtig noget.
Kan du kort fortælle hvilke tilslutninger der er bagpå ud over HDMI ARC ?
Avatar billede kaz9k Juniormester
01. november 2015 - 09:54 #9
Fornemt...

Her er et billede fra manualen http://gupl.dk/f/8ua8zk23si

Jeg skal måske lige have en finte med, at jeg også gerne skal have PS4-lyden med over anlægget. Gerne uden af skifte kanal på anlægget :)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2015 - 10:49 #10
Jeg ville selv prøve at bruge analog udgang på tv at arbejde ud fra. jeg mener den overfører lyden fra hdmi stikkene som du sikkert bruger til ps4. Jeg vil lige prøve at gå op på mit Panasonic og se om jeg kan huske indstillingerne med at gøre den til variable i stedet for fixed, så den kan styre lytd til anlægget.
Avatar billede kaz9k Juniormester
01. november 2015 - 19:44 #11
Pt. har jeg fin lyd ud gennem analog (sat i anlæggets DTV (analog) indgang).
"Eneste" problem lige nu er blot at jeg skal have fat i to remoter :)